ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Masarykův ústav vyšších studií
  • katedra inženýrské pedagogiky
  • Bakalářské práce - 32151
  • View Item
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Masarykův ústav vyšších studií
  • katedra inženýrské pedagogiky
  • Bakalářské práce - 32151
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rétorické dovednosti učitele střední školy

High school teacher´s rhetorics skills

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Michal Šírek
Supervisor
Lorenzová Jitka
Opponent
Vališová Alena
Field of study
Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku
Study program
Specializace v pedagogice
Institutions assigning rank
oddělení pedagogických a psychologických studií
Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Hlavní myšlenkou práce bylo vytvořit ucelený přehled rétorických dovedností, které jsou zásadní právě pro učitele středních škol. V teoretické části jsou popsány jednotlivé dovednosti, jejich možnosti užití a též přehled chyb a nedostatků, kterých se učitelé při své práci dopouštějí. To, jak důležité je učitelům nabízet možnost rozšíření si rétorických dovedností, potvrdila i praktická část práce (dotazník vyplněný učiteli SŠ), jejíž výsledky odhalují připravenost učitelů na výuku právě v oblasti rétoriky. Pro navýšení vypovídací hodnoty výsledků šetření bylo provedeno srovnání s podobným výzkumem, který se též zaměřoval na rétorické dovednosti učitelů, nicméně dotazníky byly rozdány studentům. Jelikož je trendem současné doby využití techniky a mladí lidé stále více komunikují prostřednictvím elektroniky, je učitel stěžejní osobou, která může studentům přiblížit krásu a důležitost mluvené řeči a též důležitost rozvoje komunikačních dovedností. Zvýšené nároky na rétorické dovednosti učitelů májí tudíž velmi silný přesah i na budoucnost příštích generací. Motivovat učitele k rozvoji svých rétorických dovedností, je proto jistě prioritou a zájmem celé společnosti.
 
The main idea of this work was to create a comprehensive overview of rhetorical skills, which are essential for all teachers at schools. In the theoretical parts individual skills are described, possibility of its use and the errors and weaknesses made by teachers. It is very important to offer the possibility of extending a rhetorical skills to all teacher, which was proved by practical part - teacher questionnaire, where the results of it shows the readiness for teachers in the field of rhetoric. The results of the investigation to the value was compared with a similar research, which also focused on the rhetorical skills of teachers, however, questionnaires were distributed to students. As the present trend of using technology and young people increasingly communicate via electronics, teacher is the person who can bring beauty and importance of spoken language and the importance of communication skills to students. Elevated claims on rhetorical skills of teachers have very strong overlap for the future of coming generations. Motivation of teachers to develop their rhetorical skills must therfore have priority and interest of the society.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/83234
View/Open
PLNY_TEXT (1.450Mb)
PRILOHA (492.0Kb)
POSUDEK (636.4Kb)
POSUDEK (347.9Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 32151 [1064]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV