Vývoj kompozitní protiprůrazové přepážky a modifikace deformačního členu vozu Formula Student
Development of the Composite Anti-Intrusion Plate and Impact Attenuator Modifications for Formula Student Vehicle
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Lukeš David
Vedoucí práce
Vašíček Michal
Oponent práce
Řada Michal
Studijní obor
Dopravní, letadlová a transportní technikaStudijní program
Strojní inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelObhájeno
2018-09-05Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
První část této práce stručně informuje o soutěži Formula student a týmu CTU CarTech. Práce se dále zabývá rešerší pasivní bezpečnosti jak u konvenčních automobilů, tak i u vozů nejpokrokovějších, jimiž jsou Formule 1. Dalším bodem je shrnutí vlastností kompozitních materiálů s vysvětlením rozdílu mezi výztuží a matricí. Podrobněji je probrána výztuž v podobě aramidových vláken. Druhá část práce se zabývá již samostatným návrhem protiprůrazové přepážky. Ta je podrobena nejprve zatížením kvazistatickými zkouškami, kde je podrobněji popisován tříbodový ohyb. Následuje návrh nárazovým testem, kde se zprvu objasňují okrajové podmínky a poté přístup k samotným simulacím v programu PAM-Crash. Dále se práce zaměřuje na validaci materiálových vlastností aramidového kompozitu, který je následně použit v simulačních modelech. Další část práce se věnuje technologii zpracování uhlíkového kompozitu a samotné výrobě protiprůrazové přepážky s deformačním prvkem, kde je detailně popsáno, jakým způsobem byla přepážka testována. Závěr práce se zaobírá návrhem deformačního prvku s ohledem na výhodnější namáhání přepážky. Ta je poté dle podmínek dimenzována a navržena. The first part of this diploma thesis briefly informs about the Formula student and the CTU CarTech team. The thesis also deals with passive safety searches for both conventional cars and the most advanced cars such as Formula 1. Another point is a summary of properties of composite materials with an explanation of the difference between the reinforcement and the matrix. Aramid filament reinforcement is discussed in more detail. The second part of the thesis deals with a separate design of the anti-intrusion plate. This is first subjected to a quasi-static test load, where the three-point bend is described in more detail. This is followed by an impact test, where the boundary conditions are first explained and then access to the PAM-Crash simulations themselves. Further, the thesis focuses on the validation of material properties of the aramid composite, which is then used in simulation models. Next part of the thesis deals with the technology of carbon composite processing and the production of a anti-intrusion plate bar with a deformation element, where it is described in detail how the plate was tested. The conclusion of the thesis is concerned with the design of the deformation element with respect to the more advantageous stress of the partition. This is then dimensioned and designed according to the conditions.
Kolekce
- Diplomové práce - 12120 [451]