Hodnocení reakčního času jako ukazatele únavy pilota
Evaluation of Reaction Time as Indicator of Pilot's Tiredness
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Kolman Petr
Vedoucí práce
Hanáková Lenka
Oponent práce
Hanák Peter
Studijní obor
Profesionální pilotStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyObhájeno
2018-09-17Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Předmětem této bakalářské práce je výzkum vlivu únavy reakční doby u člena posádky. Reakční čas je jeden z důležitých prvků, který ovlivňuje rozhodování v povolaní pilota. Při prodloužení reakčního času může dojít k chybám, které můžou dále vést k nebezpečným incidentům. Jedním z faktorů, které ovlivňuji reakční čas je únava, kterou se zabývá mnoho studií, ale ne v rozmezí 24 hodin. Právě proto je zde popsán experiment, který vyhodnocuje reakční čas v závislosti na únavě. Experiment probíhal po dobu 24 hodin a měřil se na počítači, pomocí vyhotovených programů na určených k měření reakčního času. Data z testů byla vyhodnocena pomocí testu Kruskal-Wallis a následné post-hoc analýzy Dunn-Sidak. Výsledky testů ukazují, že použité metody byly správně zvolené a reakční čas je v jisté míře únavou ovlivněn. The aim of presented Bachelor thesis is to verify the influence of fatigue on pilots´ reaction time. In general, reaction time is one of the most important elements influencing decision-making in many fields as well as in professional pilot profession. Increase of reaction time may lead to errors, which could lead to dangerous situations. One of the factors that could affect the reaction time is fatigue. According to current state of the art analysis, there are many studies dealing with fatigue problemacy in various fields, but not within 24 hours continuous measurements of professional pilots. That is why, the experiment to evaluate the reaction time during 24 hours workload was conduct and described in this study. Measurements were done by designed software environments situated for reaction time measuring. Collected datasets were evaluated by Kruskal-Wallis test and subsequent Dunn-Sidak post-hoc analysis. The results show that used methods were correctly chosen and the reaction time could be generally affected by a fatigue.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [715]