Dopravní nehody při silniční přepravě nebezpečných látek a ochrana obyvatelstva v případě úniku nebezpečné chemické látky
Traffic accidents during road transport of dangerous substances and civil protection in the case of leak of a dangerous substance
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Podešvová Lucie
Vedoucí práce
Šafr Gustav
Oponent práce
Komárek Jindřich
Studijní obor
Civilní nouzové plánováníStudijní program
Ochrana obyvatelstvaInstituce přidělující hodnost
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaObhájeno
2017-06-26Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Diplomová práce se zabývá problematikou silniční přepravy nebezpečných látek a ochranou obyvatelstva v případě dopravní nehody vozidla převážejícího nebezpečnou látku. Ke zpracování práce byly použity všeobecně platné vědecké metody, zejména analýza, syntéza, komparace, dedukce, indukce a modelování. V teoretické části se věnujeme vybraným pojmům, se kterými dále pracujeme. Analyzujeme základní právní úpravu přepravy nebezpečných látek po silnici, zvláště pak Evropskou dohodu o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (Dohoda ADR), označování nebezpečných látek podle Dohody ADR a také se zabýváme aspekty dopravních nehod s únikem nebezpečné látky. V praktické části jsme na základě námi zvoleného scénáře modelovali dopravní nehodu spojenou s únikem chloru pomocí softwaru TEREX. Aplikovali jsme též analýzu rizik s použitím metody IAEA-TECDOC-727. Výstupy poukázaly na dopady uvedené dopravní nehody v jejím blízkém okolí. Další použitou výzkumnou metodou bylo dotazníkové šetření, do kterého jsme zapojili civilní obyvatelstvo i osoby pracující ve složkách IZS. Zjišťovali jsme jejich informovanost o problematice dopravních nehod spojených s únikem nebezpečné látky. Získaná data jsme zpracovali do grafů a tabulek. Na základě získaných dat jsme provedli verifikaci stanovených hypotéz a v diskuzi diplomové práce jsme námi dosažené výsledky porovnali s výsledky výzkumu jiných autorů. V závěru práce jsme navrhli možná opatření na zlepšení v oblasti přepravy nebezpečných látek a ochrany obyvatelstva. The diploma thesis deals with the issues of transporting of dangerous substances by road and civil protection in case of traffic accident of vehicle transporting dangerous substance. The thesis is based on generally applied scientific methods, mainly analysis, synthesis, comparison, deduction and modelling. The theoretic part focuses on selected terminology that is used later. We describe the principal legal framework governing the transport of dangerous substances by road, in particular the European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road (European Agreement ADR). We describe the marking of dangerous materials in accordance with the European Agreement ADR. We also look at the aspects of traffic accidents involving leakage of dangerous substances. In the applied research part, based on certain assumptions, we modelled a traffic accident resulting in leakages of chlorine, using TEREX software program. We also analyzed risks using IAEA-TECDOC-727. The results showed the impact of such an accident on its vacinity. Another research mothod that was used was a questionnaire survey that targeted civilians and the Rescue Service staff. We were discovering their awareness of problems related to accidents involving leakages of dangerous material. To obtained data were processed in graphs and tables. Based on data obtained, we carries out verification of suggested hypotheses. During discoussions around the diploma thesis our results were compared wirh those obtained by other researches. In the conclusion we made siggestions on possible measures to insure improvement in the area of transport of dangerous materials and civil protection.
Kolekce
- Diplomové práce - 17111 [416]