Multi-agentní mechanismus pro přidělování zakázek v kurýrních službách
Multi-agent job allocation mechanism for courier services
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Mezek Petr
Supervisor
Jakob Michal
Opponent
Kalina Petr
Field of study
Umělá inteligenceStudy program
Otevřená informatikaInstitutions assigning rank
katedra počítačůDefended
2015-01-21Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdfVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Metadata
Show full item recordAbstract
V současnosti je patrná snaha přepravních společností o rychlejší doručení k
zákazníkovi. Klade se důraz zejména na dodání v den objednání či dokonce na
okamžité doručení. Do logistických plánovacích systémů se touto cestou dostává
plánování tras vozidel v reálném čase, tzv. dynamic vehicle routing problem
(D-VRP).
Práce představuje existující varianty D-VRP a možnosti jejich řešení. Pro
podrobnější zkoumání byla vybrána varianta s heterogenním vozovým parkem,
omezenou kapacitou, časovými okny, libovolným místem vyzvednutí a doručení v
plně dynamickém prostředí (online generování nových zakázek a dopravní komplikace
závislé na čase).
Problém je formulován jako optimalizační úloha. Pro řešení problému je
navržen multiagentní systém (včetně plánovacího algoritmu), který přiřazuje nově
příchozí zásilky kurýrům.
Představený model je nakonec převeden do multiagentní simulace. Na základě
provedených experimentů s reálnými daty se zjišťuje, že výsledný systém je možné
aplikovat v praxi jako podpůrný systém pro lidské operátory. Naměřená úspěšnost
smysluplného přiřazení zásilky dosahuje až 96\%. These days delivery companies try to deliver a consignment to a customer as soon as
possible. They focus especially on a same day delivery and immediate delivery service,
therefore dynamic vehicle problem (D-VRP) begins to be a part of logistics planning systems.
This thesis presents the existing variants of D-VRP including solution methods. The
variant studied by this work involves heterogeneous fleet, limited capacity, time windows,
arbitrary pickup and delivery location without a necessity of visiting depot in a dynamic
environment. The dynamic environment is defined by time dependent traffic model and
consignment's generation in the real time.
The problem is formalized as an optimization task. A multi-agent system including
planning algorithm was designed as a solution to assign new consignments to couriers.
The proposed model is transformed into a multi-agent simulation and evaluated on the
real data. The evaluation results show that the multi-agent system is able to serve to human
dispatchers as the real support system. The measured rate of reasonable assignment of
consignment is up to 96%.
Collections
- Diplomové práce - 13136 [892]