ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Computer Science and Engineering
  • Master Theses - 13136
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Computer Science and Engineering
  • Master Theses - 13136
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Multi-agentní mechanismus pro přidělování zakázek v kurýrních službách

Multi-agent job allocation mechanism for courier services

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Mezek Petr
Supervisor
Jakob Michal
Opponent
Kalina Petr
Field of study
Umělá inteligence
Study program
Otevřená informatika
Institutions assigning rank
katedra počítačů
Defended
2015-01-21



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Metadata
Show full item record
Abstract
V současnosti je patrná snaha přepravních společností o rychlejší doručení k zákazníkovi. Klade se důraz zejména na dodání v den objednání či dokonce na okamžité doručení. Do logistických plánovacích systémů se touto cestou dostává plánování tras vozidel v reálném čase, tzv. dynamic vehicle routing problem (D-VRP). Práce představuje existující varianty D-VRP a možnosti jejich řešení. Pro podrobnější zkoumání byla vybrána varianta s heterogenním vozovým parkem, omezenou kapacitou, časovými okny, libovolným místem vyzvednutí a doručení v plně dynamickém prostředí (online generování nových zakázek a dopravní komplikace závislé na čase). Problém je formulován jako optimalizační úloha. Pro řešení problému je navržen multiagentní systém (včetně plánovacího algoritmu), který přiřazuje nově příchozí zásilky kurýrům. Představený model je nakonec převeden do multiagentní simulace. Na základě provedených experimentů s reálnými daty se zjišťuje, že výsledný systém je možné aplikovat v praxi jako podpůrný systém pro lidské operátory. Naměřená úspěšnost smysluplného přiřazení zásilky dosahuje až 96\%.
 
These days delivery companies try to deliver a consignment to a customer as soon as possible. They focus especially on a same day delivery and immediate delivery service, therefore dynamic vehicle problem (D-VRP) begins to be a part of logistics planning systems. This thesis presents the existing variants of D-VRP including solution methods. The variant studied by this work involves heterogeneous fleet, limited capacity, time windows, arbitrary pickup and delivery location without a necessity of visiting depot in a dynamic environment. The dynamic environment is defined by time dependent traffic model and consignment's generation in the real time. The problem is formalized as an optimization task. A multi-agent system including planning algorithm was designed as a solution to assign new consignments to couriers. The proposed model is transformed into a multi-agent simulation and evaluated on the real data. The evaluation results show that the multi-agent system is able to serve to human dispatchers as the real support system. The measured rate of reasonable assignment of consignment is up to 96%.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/61231
View/Open
PLNY_TEXT (5.142Mb)
POSUDEK (437.2Kb)
POSUDEK (1.222Mb)
Collections
  • Diplomové práce - 13136 [966]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV