Provozní scénáře vodíkové letištní infrastruktury
Operational Scenarios for Hydrogen Airport Infrastructure
dc.contributor.advisor | Vittek Peter | |
dc.contributor.author | Josef Hajný | |
dc.date.accessioned | 2025-06-19T23:03:06Z | |
dc.date.available | 2025-06-19T23:03:06Z | |
dc.date.issued | 2025-06-19 | |
dc.identifier | KOS-1246862019505 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10467/123935 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá analýzou provozních scénářů zásobování letišť kapalným vodíkem v kontextu plánovaného nástupu vodíkových letadel do komerčního provozu do roku 2050. Hlavním cílem práce bylo posoudit ekonomickou výhodnost tří odlišných scénářů dodavatelského řetězce vodíku dovoz po silnici, doprava potrubím a samovýroba na základě provozních a geografických charakteristik čtyř vybraných evropských letišť (Trondheim, Wroclaw, Innsbruck, Stuttgart). Práce vychází z dostupných predikcí technologií a cenových údajů pro rok 2050 a zohledňuje i volatilitu cen elektřiny a vodíku. Výsledky ukazují, že optimální řešení je silně závislé na konkrétním letišti, přičemž žádný scénář není univerzálně nejlepší. Výstupem je rámcová metodika využitelná pro rozhodování o investicích do vodíkové infrastruktury na evropských letištích. Práce rovněž identifikuje hlavní technologické a prostorové překážky, které je třeba zohlednit při implementaci. | cze |
dc.description.abstract | This thesis analyzes operational scenarios for supplying airports with liquid hydrogen in the context of the anticipated introduction of hydrogen-powered aircraft into commercial service by 2050. The main objective was to assess the economic viability of three distinct hydrogen supply chain scenarios road transport, pipeline delivery, and on-site production based on the operational and geographical characteristics of four selected European airports (Trondheim, Wroclaw, Innsbruck, Stuttgart). The work is based on available forecasts of technology and price data for the year 2050 and also takes into account the potential volatility of electricity and hydrogen prices. The results show that the optimal solution is highly dependent on the specific airport, with no scenario being universally the best. The outcome is a general methodology applicable to decision-making regarding investments in hydrogen infrastructure at European airports. The thesis also identifies key technological and spatial challenges that must be considered during implementation. | eng |
dc.publisher | České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum. | cze |
dc.publisher | Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre. | eng |
dc.rights | A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html | eng |
dc.rights | Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html | cze |
dc.subject | dekarbonizace | cze |
dc.subject | kapalný vodík | cze |
dc.subject | náklady | cze |
dc.subject | scénáře zásobování | cze |
dc.subject | costs | eng |
dc.subject | decarbonization | eng |
dc.subject | liqiud hydrogen | eng |
dc.subject | supply chain scenarios | eng |
dc.title | Provozní scénáře vodíkové letištní infrastruktury | cze |
dc.title | Operational Scenarios for Hydrogen Airport Infrastructure | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.type | master thesis | eng |
dc.date.accepted | 2025-06-18 | |
dc.contributor.referee | Hrubeš Pavel | |
theses.degree.grantor | katedra letecké dopravy | cze |
theses.degree.programme | Provoz a řízení letecké dopravy | cze |
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
-
Diplomové práce - 16121 [579]