Zobrazit minimální záznam

Operational Scenarios for Hydrogen Airport Infrastructure



dc.contributor.advisorVittek Peter
dc.contributor.authorJosef Hajný
dc.date.accessioned2025-06-19T23:03:06Z
dc.date.available2025-06-19T23:03:06Z
dc.date.issued2025-06-19
dc.identifierKOS-1246862019505
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/123935
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá analýzou provozních scénářů zásobování letišť kapalným vodíkem v kontextu plánovaného nástupu vodíkových letadel do komerčního provozu do roku 2050. Hlavním cílem práce bylo posoudit ekonomickou výhodnost tří odlišných scénářů dodavatelského řetězce vodíku dovoz po silnici, doprava potrubím a samovýroba na základě provozních a geografických charakteristik čtyř vybraných evropských letišť (Trondheim, Wroclaw, Innsbruck, Stuttgart). Práce vychází z dostupných predikcí technologií a cenových údajů pro rok 2050 a zohledňuje i volatilitu cen elektřiny a vodíku. Výsledky ukazují, že optimální řešení je silně závislé na konkrétním letišti, přičemž žádný scénář není univerzálně nejlepší. Výstupem je rámcová metodika využitelná pro rozhodování o investicích do vodíkové infrastruktury na evropských letištích. Práce rovněž identifikuje hlavní technologické a prostorové překážky, které je třeba zohlednit při implementaci.cze
dc.description.abstractThis thesis analyzes operational scenarios for supplying airports with liquid hydrogen in the context of the anticipated introduction of hydrogen-powered aircraft into commercial service by 2050. The main objective was to assess the economic viability of three distinct hydrogen supply chain scenarios road transport, pipeline delivery, and on-site production based on the operational and geographical characteristics of four selected European airports (Trondheim, Wroclaw, Innsbruck, Stuttgart). The work is based on available forecasts of technology and price data for the year 2050 and also takes into account the potential volatility of electricity and hydrogen prices. The results show that the optimal solution is highly dependent on the specific airport, with no scenario being universally the best. The outcome is a general methodology applicable to decision-making regarding investments in hydrogen infrastructure at European airports. The thesis also identifies key technological and spatial challenges that must be considered during implementation.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectdekarbonizacecze
dc.subjectkapalný vodíkcze
dc.subjectnákladycze
dc.subjectscénáře zásobovánícze
dc.subjectcostseng
dc.subjectdecarbonizationeng
dc.subjectliqiud hydrogeneng
dc.subjectsupply chain scenarioseng
dc.titleProvozní scénáře vodíkové letištní infrastrukturycze
dc.titleOperational Scenarios for Hydrogen Airport Infrastructureeng
dc.typediplomová prácecze
dc.typemaster thesiseng
dc.date.accepted2025-06-18
dc.contributor.refereeHrubeš Pavel
theses.degree.grantorkatedra letecké dopravycze
theses.degree.programmeProvoz a řízení letecké dopravycze


Soubory tohoto záznamu












Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam