Úloha radiologického asistenta při ovlivňování radiofobie rodičů u radiologického vyšetření jejich dětí
The Role of The Radiological Assistant in Influencing Parents' Radiophobia during Radiological Examination of Their Children
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Adéla Macháčková
Vedoucí práce
Podzimek František
Oponent práce
Jira František
Studijní program
Radiologická asistenceInstituce přidělující hodnost
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaObhájeno
2025-06-18Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Bakalářská práce se věnuje problematice radiofobie u rodičů dětských pacientů podstupujících scintigrafické vyšetření ledvin. Teoretická část se zaměřuje na příčiny a klasifikaci fobií, se zvláštním důrazem na radiofobii, která může významně ovlivnit přístup rodičů k diagnostickým výkonům využívajícím ionizující záření. Dále jsou popsány biologické účinky ionizujícího záření na dětský organismus, základní anatomie ledvin, principy statické a dynamické scintigrafie, používaná radiofarmaka a přístrojové vybavení. Pozornost je věnována i úloze radiologického asistenta při práci s rodiči a jeho možnostem ovlivnit míru úzkosti či obav prostřednictvím vhodné komunikace a edukace. Praktická část práce využívá kvantitativní metodu sběru dat prostřednictvím anonymního dotazníku, který byl po dobu osmi týdnů distribuován rodičům dětí, které podstoupili vyšetření na vybraném pracovišti nukleární medicíny. Do výzkumu bylo zařazeno 36 respondentů. Cílem bylo zjistit, jaké obavy rodiče vnímají, jak jsou informováni o radiační zátěži a jaký vliv má informovanost na jejich důvěru ve vyšetření. Výsledky ukázaly, že velká část rodičů pociťuje strach z radiologických metod. Nejčastější obavou jsou možné zdravotní následky v budoucnu, přičemž hlavním zdrojem těchto obav je neznalost principů ionizujícího záření. Přesto většina respondentů uvedla, že obavy neměly vliv na jejich rozhodnutí vyšetření absolvovat. Výrazně se ukázal vliv kvality podaných informací na míru stresu rodičů podrobné a srozumitelné vysvětlení vedlo k uklidnění a zvýšení důvěry. Praktickým výstupem práce je návrh informačního letáku, který může přispět k efektivnější edukaci a zmírnění obav rodičů při kontaktu s nukleární medicínou. The bachelor thesis deals with the problem of radiophobia in parents of pediatric patients undergoing renal scintigraphy. The theoretical part focuses on the causes and classification of phobias, with a special emphasis on radiophobia, which can significantly affect parents' attitude to diagnostic procedures using ionizing radiation. Furthermore, the biological effects of ionizing radiation on the child's body, basic anatomy of the kidney, principles of static and dynamic scintigraphy, radiopharmaceuticals and instrumentation used are described. Attention is also given to the role of the radiology assistant in working with parents and his/her ability to influence the level of anxiety or concern through appropriate communication and education. The practical part of the thesis uses a quantitative method of data collection through an anonymous questionnaire that was distributed over a period of eight weeks to parents of children who had undergone examinations at a selected nuclear medicine unit. Thirty-six respondents were included in the study. The aim was to find out the perceived concerns of parents, how they are informed about radiation exposure and the effect of information on their confidence in the examination. The results showed that a large proportion of parents perceived fear of radiological methods. The most common concern is the possible future health consequences in the future, with ignorance of the principles of ionizing radiation being the main source of this concern. Nevertheless, most respondents reported that the fears did not influence their decision to undergo the examination. The effect of the quality of information given on parents' stress levels was significant - detailed and understandable explanations led to reassurance and increased confidence. The practical outcome of the study is a draft of an information leaflet that can contribute to more effective education and alleviate parents' fears when they come into contact with nuclear medicine.
Zobrazit/ otevřít
Kolekce
- Bakalářské práce - 17111 [1957]