Znalost první pomoci trenérů jezdectví
Knowledge of First Aid among Equestrian Trainers
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Denisa Křepelová
Vedoucí práce
Böhm Pavel
Oponent práce
Kukačková Nikola
Studijní program
Zdravotnické záchranářstvíInstituce přidělující hodnost
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaObhájeno
2025-06-17Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou znalostí první pomoci u trenérů a instruktorů jezdectví v České republice. Práce je členěna do teoretické a praktické části. Teoretická část poskytuje přehled současného stavu jezdectví v České republice, charakterizuje hlavní jezdecké disciplíny, právní rámec poskytování první pomoci a specifika jejího poskytování v jezdeckém prostředí. Dále se věnuje prevenci úrazů v jezdectví, nejčastějším úrazům a v neposlední řadě pozici instruktora a trenéra v systému ČJF včetně jejich vzdělávání. Hlavním cílem práce je zhodnotit úroveň znalostí první pomoci u trenérů a instruktorů jezdectví a posoudit jejich připravenost reagovat na zdravotní stavy a úrazy spojené s jezdeckým sportem. Vedlejším cílem je zjistit, zda je výuka první pomoci v rámci trenérského a instruktorského kurzu dostatečná. Pro výzkum byla použita metoda kvantitativního šetření formou online dotazníku, kterého se zúčastnilo 104 respondentů (80 instruktorů a 24 trenérů). Dotazník obsahoval otázky zaměřené na demografické údaje, vzdělávání v oblasti první pomoci, praktické zkušenosti a znalostní test. Výsledky ukázaly, že celková úspěšnost respondentů v testových otázkách dosáhla 88 %, přičemž instruktoři dosáhli mírně lepších výsledků než trenéři (89,25 % oproti 84,17 %). Byl zjištěn významný rozpor mezi subjektivním sebehodnocením a skutečnými výsledky, kdy respondenti s nižší úspěšností své znalosti nadhodnocovali. Polovina respondentů (51 %) považuje současný systém výuky první pomoci za nedostatečný. Nadpoloviční většina respondentů (65,4 %) má praktickou zkušenost s poskytováním první pomoci, nejčastěji při zlomeninách a úrazech hlavy. Práce identifikovala potřebu revize vzdělávacích osnov, zavedení pravidelného opakování kurzů první pomoci a většího důrazu na praktickou přípravu. Výsledky mohou sloužit jako podklad pro budoucí úpravy vzdělávacích programů a přispět k zvýšení bezpečnosti v jezdeckém sportu. This bachelor's thesis focuses on analyzing the first aid knowledge among equestrian trainers and instructors in the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical section provides an overview of the current state of equestrianism in the Czech Republic, characterizes the main equestrian disciplines, legislative framework for providing first aid, and specifics of its provision in equestrian environment. It also addresses injury prevention in equestrianism, the most common injuries, and finally the position of instructors and trainers in the Czech Equestrian Federation system, including their education. The main objective of the thesis is to evaluate the level of first aid knowledge among equestrian trainers and instructors and assess their readiness to respond to health conditions and injuries associated with equestrian sports. The secondary objective is to determine whether the first aid training within trainer and instructor courses is sufficient. The research used a quantitative survey method in the form of an online questionnaire, which was completed by 104 respondents (80 instructors and 24 trainers). The questionnaire included questions focused on demographic data, first aid education, practical experience, and a knowledge test. The results showed that the overall success rate of respondents in test questions reached 88%, with instructors achieving slightly better results than trainers (89.25% vs 84.17%). A significant discrepancy was found between subjective self-assessment and actual results, where respondents with lower success rates overestimated their knowledge. Most respondents (51%) consider the current first aid training system insufficient. 65.4% of respondents have practical experience providing first aid, most commonly for fractures and head injuries. The thesis identified the need for revision of educational curricula, implementation of regular first aid course refreshers, and greater emphasis on practical preparation. The results can serve as a basis for future adjustments to educational programs and contribute to increased safety in equestrian sports.
Kolekce
- Bakalářské práce - 17111 [1957]