ČVUT DSpace
  • Prohledat DSpace
  • English
  • Přihlásit se
  • English
  • English
Zobrazit záznam 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta elektrotechnická
  • katedra řídicí techniky
  • Bakalářské práce - 13135
  • Zobrazit záznam
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta elektrotechnická
  • katedra řídicí techniky
  • Bakalářské práce - 13135
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Využití rotorových hlav pro řízení VTOL letounu

Application of helicopter rotors for stabilization of VTOL aircraft

Typ dokumentu
bakalářská práce
bachelor thesis
Autor
Martin Vácha
Vedoucí práce
Hromčík Martin
Oponent práce
Hušek Petr
Studijní program
Kybernetika a robotika
Instituce přidělující hodnost
katedra řídicí techniky



Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznam
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem a realizací experimentálního demonstrátoru pro testování rotorových hlav s kolektivním řízením náklonu listů, určených pro VTOL (Vertical Take-Off and Landing) letouny. Hlavním cílem bylo ověřit možnost využití rotorových systémů z modelů vrtulníků pro řízení malých VTOL letounů. Byl sestrojen demonstrátor využívající kolektivní řízení rotorové hlavy pomocí servopohonů a regulace otáček elektromotoru. Výsledné měření tahu ukázalo omezení způsobená mechanickými vibracemi a elektromagnetickým rušením, která znemožnila přímé využití naměřených dat pro řízení tahu v reálném čase. Z tohoto důvodu byly veškeré návrhy řídicích algoritmů tahu validovány pouze simulacemi. V práci byly porovnány dva přístupy k řízení: paralelní řízení kombinující rychlou změnu náběhu listů a pomalejší řízení otáček motoru a klasické řízení založené na regulátoru otáček (governor). Závěrem práce jsou doporučení pro vylepšení měřicího systému a postup přechodu od simulací k experimentální validaci pro využití v reálných VTOL aplikacích.
 
This bachelor's thesis deals with the design and realization of an experimental demonstrator for testing helicopter rotor heads with collective pitch control, intended for small VTOL (Vertical Take-Off and Landing) aircraft. The primary aim was to verify the potential of helicopter rotor systems for the stabilization and control of small-scale VTOL aircraft. The demonstrator constructed uses servo-controlled collective pitch mechanisms combined with motor RPM regulation. Experimental thrust measurements highlighted limitations due to mechanical vibrations and electromagnetic interference, preventing real-time thrust control implementation. Consequently, the proposed control algorithms were validated exclusively through simulations. Two distinct control approaches were analyzed: a parallel control combining rapid pitch adjustments with slower motor RPM adjustments, and classical governor-based RPM control. The thesis concludes with recommendations for enhancing the measurement system and transitioning from simulation to experimental validation for practical VTOL applications.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/123286
Zobrazit/otevřít
PLNY_TEXT (8.812Mb)
PRILOHA (138.7Kb)
PRILOHA (5.361Kb)
PRILOHA (82.07Kb)
PRILOHA (2.121Kb)
PRILOHA (129.5Kb)
PRILOHA (138.6Kb)
PRILOHA (3.554Kb)
PRILOHA (183.0Kb)
PRILOHA (2.710Kb)
PRILOHA (1.270Kb)
PRILOHA (1.415Kb)
PRILOHA (1.545Kb)
POSUDEK (251.4Kb)
POSUDEK (148.2Kb)
Kolekce
  • Bakalářské práce - 13135 [495]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV
 

 

Užitečné odkazy

ČVUT v PrazeÚstřední knihovna ČVUTO digitální knihovně ČVUTInformační zdrojePodpora studiaPodpora publikování

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

Můj účet

Přihlásit se

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV