Lodní pohonné systémy na bázi elektrické energie
Electric Drives for Ship Propusion Systems
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Vojtěch Skřivan
Vedoucí práce
Lipčák Ondřej
Oponent práce
Vastl Jiří
Studijní obor
Aplikovaná elektrotechnikaStudijní program
Elektrotechnika, energetika a managementInstituce přidělující hodnost
katedra elektrických pohonů a trakcePráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou elektrických pohonných systémů v lodní dopravě. V úvodní části jsou popsány ekologické dopady tradiční námořní dopravy a důležité mezinárodní regulace (EEDI, SEEMP, EEXI, CII). Dále jsou analyzovány moderní technologie, jako jsou bateriové systémy, palivové články a hybridní konfigurace pohonů. Součástí práce je přehled topologií AC a DC distribučních systémů a jejich porovnání z hlediska účinnosti, bezpečnosti a možnosti integrace obnovitelných zdrojů. Praktická část je zaměřena na návrh a simulaci hybridního pohonného systému v prostředí Rexygen, který využívá synchronní a asynchronní motor napájený z DC sběrnice jako dynamickou zátěž. Model umožňuje testování řídícího systému distribuovaných zdrojů elektrické energie při různých scénářích. Výsledky simulace potvrzují výhody navrženého řešení z hlediska flexibility a možností optimalizace provozu. This bachelors thesis addresses the issue of electric propulsion systems in maritime transport. The introductory part outlines the environmental impacts of traditional shipping and key international regulations (EEDI, SEEMP, EEXI, CII). It then analyzes modern technologies such as battery systems, fuel cells, and hybrid propulsion configurations. The thesis also includes an overview of AC and DC distribution system topologies and compares them in terms of efficiency, safety, and potential for renewable energy integration. The practical part focuses on the design and simulation of a hybrid propulsion system in the Rexygen environment, utilizing synchronous and asynchronous motors powered by a DC bus as dynamic loads. The model enables testing of a distributed energy source control system under various scenarios. The simulation results confirm the advantages of the proposed solution in terms of flexibility and operational optimization potential.
Kolekce
- Bakalářské práce - 13114 [139]