Inovace v udržitelném nákupování módy: Faktory ovlivňující rozhodování spotřebitelů
Innovation in Sustainable Fashion Shopping: Factors Influencing Consumer Decision Making
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Drahomíra Hrázská
Vedoucí práce
Sadílek Tomáš
Oponent práce
Kvardová Veronika
Studijní program
Projektové řízení inovacíInstituce přidělující hodnost
institut manažerských studiíPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Diplomová práce se zabývá spotřebitelským chováním v oblasti udržitelného nakupování módy a zkoumá faktory, které ovlivňují rozhodování spotřebitelů při výběru ekologicky a eticky vyráběného oblečení. Cílem práce je identifikovat klíčové motivace i bariéry, které ovlivňují nákupní rozhodování, a na základě výzkumných zjištění formulovat doporučení pro značky, spotřebitele i tvůrce politik. Teoretická část se zaměřuje na koncept udržitelnosti v módním průmyslu, cirkulární ekonomiku, ekologické a sociální dopady výroby oděvů a roli spotřebitelů a inovací. Praktická část využívá kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumu, zejména dotazníkové šetření, jehož se zúčastnilo 179 respondentů ze zemí Evropské unie. Pro analýzu dat byly použity deskriptivní statistiky, kontingenční tabulky, Pearsonův korelační koeficient a Kruskal Wallisův test. Výsledky ukázaly, že spotřebitelé vnímají udržitelnost jako důležitý faktor nákupu, nicméně významnou roli stále hraje cena, dostupnost a důvěra ve značku. Vzdělanější lidé a lidé s vyšší příjmovou úrovní projevují vyšší zájem o ekologické a etické faktory módy než lidé s nižším vzděláním a nižší příjmovou úrovní. Práce navrhuje konkrétní opatření, která mohou přispět k širšímu přijetí udržitelné módy ve společnosti. This thesis explores consumer behavior in the context of sustainable fashion shopping and examines the factors that influence consumer decision-making when choosing environmentally and ethically produced clothing. The aim of the thesis is to identify the key motivations and barriers that affect purchasing decisions and to formulate recommendations for brands, consumers, and policymakers based on research findings. The theoretical part focuses on the concept of sustainability in the fashion industry, the circular economy, the environmental and social impacts of clothing production, and the role of consumers and innovation. The practical part employs a combination of quantitative and qualitative research, primarily a questionnaire survey completed by 179 respondents from European Union countries. Data analysis was conducted using descriptive statistics, contingency tables, Pearsons correlation coefficient, and the Kruskal Wallis test. The results showed that consumers perceive sustainability as an important purchasing factor; however, price, availability, and brand trust still play a significant role. People with higher education and income levels show greater interest in environmental and ethical aspects of fashion than those with lower education and income levels. The thesis proposes specific measures that could support the wider adoption of sustainable fashion in society.
Kolekce
- Diplomové práce - 32116 [933]