Ražené přeložky kanalizací při výstavbě pražského metra
Diversions of sewers carried out using mining methods in Prague metro
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Michal Lhotka
Supervisor
Pruška Jan
Opponent
Svoboda Jiří
Field of study
Konstrukce a dopravní stavbyStudy program
Stavební inženýrstvíInstitutions assigning rank
katedra geotechnikyDefended
2025-02-11Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalářská práce se zaměřuje na ražené přeložky kanalizací při výstavbě pražského metra. Jsou v ní obsaženy historické zmínky, ale primárně se věnuje současné výstavbě přeložek. Práce se dále věnuje i stručně třídám těžitelnosti a geomonitoringu. V závěrečné části práce jsou spočteny vnitřní síly a porovnány průběhy vnitřních sil na ostění štoly pomocí ručního výpočtu a v softwaru GEO5 MKP. Hlavním cílem této práce je přiblížení reality výstavby ražených přeložek kanalizací při výstavbě metra v Praze a porovnání předběžného výpočtu (zjednodušeného ručního) s výpočtem pomocí metody konečných prvků v softwaru GEO5. The bachelor thesis focusses on the diversions of sewers carried out using mining methods during the construction of the Prague metro. It includes historical references, but primarily addresses the current construction of diversions. The thesis also briefly explores the classifications of feasibility (feasibility classes) and geomonitoring. In the final part of the thesis, internal forces are calculated and the distributions of internal forces on the tunnel lining are compared using manual calculation and the GEO5 FEM software. The main objective of this thesis is to provide an insight into the reality of constructing tunnelled sewer diversions during metro construction in Prague and to compare the preliminary calculation (simplified manual) with the calculation using the finite element method in the GEO5 software.