Hodnocení EKG studenty studijního programu Zdravotnické záchranářství
ECG Evaluation by Paramedic Students
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Milan Vašák
Vedoucí práce
Pleskot Robert
Oponent práce
Procháska Pavel
Studijní program
Zdravotnické záchranářstvíInstituce přidělující hodnost
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaObhájeno
2024-06-21Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Bakalářská práce se zabývá znalostmi studentů 3. ročníku vysokoškolského oboru Zdravotnický záchranář v oblasti EKG (tedy v oblasti znalostí hodnocení elektrické srdeční aktivity), a to zejména schopností těchto studentů správně vyhodnotit základní EKG záznam. Teoretická část se nejprve zabývá stručným úvodem do elektrokardiografie, dále se zaměřuje na anatomický a fyziologický popis srdce a převodního systému srdečního a poté především na samotné EKG. Konkrétně se tato část práce zabývá principem fungování elektrokardiografu, principem fungování svodů a fyziologickou EKG křivkou, jakož i vlastními kroky potřebnými k vyhodnocení této křivky. V neposlední řadě se teoretická část této bakalářské práce věnuje také vybraným závažným patologiím pozorovatelným na EKG. Praktická část se zabývá analýzou dotazníkového šetření, které mapovalo znalosti studentů 3. ročníku oboru Zdravotnický záchranář v oblasti EKG. Dotazník sledoval schopnost studentů kvalitativně vyhodnotit přiložený EKG záznam a také testoval schopnost studentů rozhodnout se o transportu pacienta na správné nemocniční oddělení, vždy s danými životními funkcemi a daným EKG. Závěrečná část dotazníku byla kromě rozhodování o transportu na oddělení zaměřená také na rozpoznání konkrétního stavu nebo určení základní diagnózy. Z vyhodnocení výsledků dotazníkového šetření vyplynulo, že většina studentů vysokoškolského oboru Zdravotnické záchranářství nemá prakticky žádné problémy s rozpoznáním zásadních a potenciálně život ohrožujících patologií. Naopak studenti měli obecně větší potíže s rozpoznáním drobných patologických změn na EKG a také se stanovením primární diagnózy. The bachelor's thesis deals with the knowledge of third-year students of the Paramedic university course Paramedics in the field of ECG, and especially with the ability of these students to correctly evaluate basic ECG recordings. The theoretical part first deals with a brief introduction to electrocardiography, then focuses on anatomical and physiological description of the heart and the cardiac conduction system, and then primarily on the ECG itself. Specifically, this part of the thesis discusses the principle of operation of the electrocardiograph, the principle of operation of the leads, and the physiological ECG curve, as well as the actual steps required to evaluate this curve. Last but not least, the theoretical part of this bachelor thesis also focuses on selected serious pathologies observable on ECG. The practical part deals with the analysis of a questionnaire survey that mapped the knowledge of third year Paramedic students in the field of ECG. The questionnaire monitored the students' ability to evaluate the attached ECG recordings qualitatively and tested the students' decision-making ability to transport the patient to the correct ward, always with the given vital signs and the given ECG. The final questionnaire, in addition to decision making for ward transport, also focused on the recognition of a specific condition or the identification of a primary diagnosis. The evaluation of the results of the questionnaire survey showed that the majority of Paramedic students have practically no problems with the recognition of essential and potentially life-threatening pathologies. On the contrary, students generally had more difficulty identifying minor pathological changes on ECG and also in determining the primary diagnosis.
Kolekce
- Bakalářské práce - 17111 [1743]