Efekt multi-taskových cvičení na reakční rychlost, rozhodování a celkový sportovní výkon u mladých ragbistů
Effect of Multi-Task Exercises on Reaction Speed, Decision-Making and Sport Performance of Young Rugby Players
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Tereza Votipková
Vedoucí práce
Lopotová Martina
Oponent práce
Kymplová Jaroslava
Studijní program
FyzioterapieInstituce přidělující hodnost
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaObhájeno
2024-06-14Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Ve své práci jsem se zaměřila na rozvoj reakční rychlosti, rozhodovacích schopností a celkového sportovního výkonu u osmi až dvanácti-letých ragbistů pomocí víceúkolových cvičení, jejichž efekt srovnávám s klasickým ragbyovým tréninkem. Přehled současné literatury postupně nabízí přehled znalostí o komunikaci, reakční rychlosti a rozhodování v ragby, vysvětluje pojem motorické učení a neuroplasticita, zabývá se ideomotorickým tréninkem, multisenzorickou integrací a zmiňuje další faktory, které mají vliv na sportovní výkon. V metodické části jsou popsány objektivní a subjektivní testy, jimiž hodnotím rozvoj probandů ve sportovních dovednostech. Jedná se o aspekci stoje, chůze a běhu, antropometrii délky dolních končetin, měření výšky a váhy, test dvou vah, test Pediatric Balance Scale pro hodnocení rovnováhy, testy laterality, speciální sportovní testy, testy ideomotorických funkcí, Ruler test, který měří rychlost reakce hráčů a test rozhodování. Metodika zahrnuje subjektivní hodnocení intervence probandy, hodnocení rozvoje probandů v zápase a dotazník na psychomotorický vývoj. Ve speciální části je popsán průběh celé intervence, vstupní a výstupní kineziologický rozbor, jednotlivé tréninkové jednotky s víceúkolovými cvičeními a v tabulkách jsou zobrazeny výsledky objektivních testů. Kapitola výsledky pomocí grafů srovnává výkony všech probandů před tréninkovou intervencí a po ní, zprostředkovává subjektivní hodnocení intervence probandy, změny jejich herního projevu v zápase a nabízí srovnání skupiny experimentální se skupinou kontrolní. Diskuze zmiňuje faktory, které mohly mít vliv na výsledky intervence, shrnuje zlepšení a zhoršení jednotlivých probandů a srovnává výsledky se zahraničními studiemi. The bachelor thesis investigates the effect of multi-task exercises on reaction speed, decision-making and sport performance of young rugby players (age 812). The review of the current literature looks into the problematics of training communication, reaction speed and decision-making in rugby. The concepts of motor learning, neuroplasticity, ideomotor training and multisensory integration are explained and factors that affect sport performance are discussed. In the methodological part objective and subjective tests, that provide the information about the development of the child throughout the intervention, are described. The tests include the measurement of height and weight of the player, anthropometry of his lower limbs, the test of two scales, tests of laterality, assesment of standing, walking and running, Pediatric Balance Scale for balance assesment, special sport tests, ideomotor funcions tests, Ruler test for reaction speed and decision-making test. The descriptions of probands' subjective evaluation of the intervention, the changes of their playing abilities and Psychomotor development questionaire are included in this part. The special part gives an account of the intervention process, the examination preceding the intervention and the subsequent assesment. All the multi-task exercises are described and the results are shown in tables. Results offer the comparison of each player's performance before and after the intervention, their subjective opinion and tracking of the player's progress in playing rugby. The comparison between the experimental and control group are also shown. Discussion mentions factors that could have had an effect on the results of the survey. The improvements and impairments of each player are summed up and other studies focused on the same problematics are discussed here.
Kolekce
- Bakalářské práce - 17111 [1743]