Málostupňová převodovka pro elektrický pohon vozidla
Gearbox with low number of gears for powertrain of electric vehicle
dc.contributor.advisor | Achtenová Gabriela | |
dc.contributor.author | Šimon Pelant | |
dc.date.accessioned | 2024-08-30T23:46:32Z | |
dc.date.available | 2024-08-30T23:46:32Z | |
dc.date.issued | 2024-08-29 | |
dc.identifier | KOS-1244105347305 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10467/117260 | |
dc.description.abstract | Cílem této diplomové práce bylo vytvořit obecnou metodiku pro návrh kinematického schématu málostupňové převodovky pro elektrické vozidlo, který zahrnuje i možnost použití integrovaného diferenciálu. Byla provedena rešerše převodových ústrojí současných elektrických vozidel a patentů, ze kterých byl zvolen hlavní koncept málostupňové převodovky pro tuto práci. V hlavním konceptu jsou málostupňová převodovka a symetrický diferenciál koncipovány na jedné ose. To umožňuje uložit motor a převodovku s diferenciálem do skříně válcového tvaru, u které se nabízí možnost výroby z kompozitních materiálů. Integrovaný diferenciál představuje nekonvenční kombinaci stupňové převodovky a symetrického diferenciálu. V této práci byly odvozeny potřebné vztahy pro jeho správnou funkčnost a byl zakomponován do schémat v obecné metodice. Pro konkrétní řešení byly vybrány parametry vozidla, elektromotoru a provozních podmínek a z toho byly navrženy převodové poměry. Pomocí vytvořené metodiky bylo sestaveno celkem pět různých schémat převodovek, přičemž dvě z nich jsou jednostupňové a tři dvoustupňové. Sestavená schémata jsou podpořena kinematickými a energetickými výpočty se zohledněním konstrukčních a provozních hledisek. | cze |
dc.description.abstract | The aim of this thesis was to develop a general methodology for designing the kinematic diagram of a multi-speed transmission for an electric vehicle, which also includes the possibility of using an integrated differential. A review of the transmission systems of current electric vehicles and patents was conducted, from which the main concept of the multi-speed transmission for this work was chosen. In the main concept, the multi-speed transmission and symmetrical differential are designed on a single axis. This allows the motor and transmission with differential to be housed in a cylindrical-shaped casing, offering the possibility of manufacturing it from composite materials. The integrated differential represents an unconventional combination of a geared transmission and a symmetrical differential. In this work, the necessary relationships for its proper functionality were derived and incorporated into the diagrams in the general methodology. For a specific solution, the parameters of the vehicle, electric motor, and operating conditions were selected, and from these, the gear ratios were designed. Using the created methodology, a total of five different transmission diagrams were assembled, two of which are single-speed and three are two-speed. The assembled diagrams are supported by kinematic and energy calculations, taking into account design and operational considerations. | eng |
dc.publisher | České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum. | cze |
dc.publisher | Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre. | eng |
dc.rights | A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html | eng |
dc.rights | Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html | cze |
dc.subject | Elektrické vozidlo | cze |
dc.subject | Převodové ústrojí | cze |
dc.subject | Málostupňová převodovka | cze |
dc.subject | Jednostupňová převodovka | cze |
dc.subject | Dvoustupňová převodovka | cze |
dc.subject | Metodika | cze |
dc.subject | Diferenciál | cze |
dc.subject | Integrovaný diferenciál | cze |
dc.subject | Kompozity | cze |
dc.subject | Kinematické schéma | cze |
dc.subject | Battery Electric Vehicle | eng |
dc.subject | Transmission System | eng |
dc.subject | Multi-Speed Transmission | eng |
dc.subject | Single-Speed Transmission | eng |
dc.subject | Two-Speed Transmission | eng |
dc.subject | Methodology | eng |
dc.subject | Differential | eng |
dc.subject | Integrated Differential | eng |
dc.subject | Composites | eng |
dc.subject | Kinematic Diagram | eng |
dc.title | Málostupňová převodovka pro elektrický pohon vozidla | cze |
dc.title | Gearbox with low number of gears for powertrain of electric vehicle | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.type | master thesis | eng |
dc.contributor.referee | Rosol Vojtěch | |
theses.degree.discipline | Motorová vozidla | cze |
theses.degree.grantor | ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel | cze |
theses.degree.programme | Dopravní a transportní technika | cze |
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
-
Diplomové práce - 12120 [452]