ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Automotive, Combustion Engine and Railway
  • Master Theses - 12120
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Automotive, Combustion Engine and Railway
  • Master Theses - 12120
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Málostupňová převodovka pro elektrický pohon vozidla

Gearbox with low number of gears for powertrain of electric vehicle

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Šimon Pelant
Supervisor
Achtenová Gabriela
Opponent
Rosol Vojtěch
Field of study
Motorová vozidla
Study program
Dopravní a transportní technika
Institutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem této diplomové práce bylo vytvořit obecnou metodiku pro návrh kinematického schématu málostupňové převodovky pro elektrické vozidlo, který zahrnuje i možnost použití integrovaného diferenciálu. Byla provedena rešerše převodových ústrojí současných elektrických vozidel a patentů, ze kterých byl zvolen hlavní koncept málostupňové převodovky pro tuto práci. V hlavním konceptu jsou málostupňová převodovka a symetrický diferenciál koncipovány na jedné ose. To umožňuje uložit motor a převodovku s diferenciálem do skříně válcového tvaru, u které se nabízí možnost výroby z kompozitních materiálů. Integrovaný diferenciál představuje nekonvenční kombinaci stupňové převodovky a symetrického diferenciálu. V této práci byly odvozeny potřebné vztahy pro jeho správnou funkčnost a byl zakomponován do schémat v obecné metodice. Pro konkrétní řešení byly vybrány parametry vozidla, elektromotoru a provozních podmínek a z toho byly navrženy převodové poměry. Pomocí vytvořené metodiky bylo sestaveno celkem pět různých schémat převodovek, přičemž dvě z nich jsou jednostupňové a tři dvoustupňové. Sestavená schémata jsou podpořena kinematickými a energetickými výpočty se zohledněním konstrukčních a provozních hledisek.
 
The aim of this thesis was to develop a general methodology for designing the kinematic diagram of a multi-speed transmission for an electric vehicle, which also includes the possibility of using an integrated differential. A review of the transmission systems of current electric vehicles and patents was conducted, from which the main concept of the multi-speed transmission for this work was chosen. In the main concept, the multi-speed transmission and symmetrical differential are designed on a single axis. This allows the motor and transmission with differential to be housed in a cylindrical-shaped casing, offering the possibility of manufacturing it from composite materials. The integrated differential represents an unconventional combination of a geared transmission and a symmetrical differential. In this work, the necessary relationships for its proper functionality were derived and incorporated into the diagrams in the general methodology. For a specific solution, the parameters of the vehicle, electric motor, and operating conditions were selected, and from these, the gear ratios were designed. Using the created methodology, a total of five different transmission diagrams were assembled, two of which are single-speed and three are two-speed. The assembled diagrams are supported by kinematic and energy calculations, taking into account design and operational considerations.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/117260
View/Open
PLNY_TEXT (15.60Mb)
PRILOHA (2.768Mb)
POSUDEK (294.2Kb)
POSUDEK (133.8Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 12120 [456]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV