Show simple item record

Design of the Vertical Trajectory for Arrival and Departure Routes at LKPR



dc.contributor.advisorPilmannová Terézia
dc.contributor.authorŠimon Hrdlička
dc.date.accessioned2024-08-28T22:53:33Z
dc.date.available2024-08-28T22:53:33Z
dc.date.issued2024-08-28
dc.identifierKOS-1240870678105
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/117138
dc.description.abstractV moderním letovém provozu je pro všechny jeho složky záměrem zavádět a udržovat postupy zvyšující jeho efektivitu a zároveň tak snižovat negativní vliv letecké dopravy na životní prostředí. Jedním z opatření je implementace vertikálního profilu příletových a odletových tratí s účelem umožnit plynulý průběh letu. Cílem bakalářské práce bylo takové postupy navrhnout na hlavní dráhu nejvytíženějšího letiště České republiky, dráhu 24 letiště Praha Ruzyně. Na existující příletové a odletové tratě byla na základě reálného provozu implementována výšková omezení, odpovídající ideálnímu vertikálnímu profilu přilétajících a odlétajících letadel. Tato vertikální omezení splňují bezpečnostní podmínky ochranných prostorů kolem zavedených tratí dle českých a evropských předpisů a reflektují v maximální možné míře požadavky na uspořádání vzdušného prostoru s ohledem na sektorizaci. Zároveň tak vyhovují neustále se zvyšujícím nárokům na environmentální dopady a ekonomicko-provozní výhodnost. Nově navrhované tratě byly ověřeny v simulačních prostředích BADA, ESCAPE, X-Plane a Prepar3D a porovnány s již existujícími. Byly naměřeny možnosti letadel vertikální profil dodržovat a pozitivní efekty na spotřebu paliva. Výsledky simulací prezentovaných profilů podporují výhodnost takových postupů z hlediska ekologické čistoty a finanční úspory.cze
dc.description.abstractIn contemporary air traffic management, it is imperative for all stakeholders to implement and uphold procedures that enhance operational efficiency while mitigating the environmental impact of aviation. One such measure is the adoption of vertical profiles for arrival and departure routes to facilitate continuous flight operations. The bachelor thesis aimed to design these procedures for the primary runway of the busiest airport in the Czech Republic, Runway 24 at Prague Ruzyne Airport. Based on actual traffic data, level restrictions were applied to existing arrival and departure routes, aligning with the optimal vertical profiles for incoming and outgoing aircraft. These vertical restrictions comply with buffer zone requirements around established routes as per Czech and European regulations and reflect, as far as possible, the criteria for airspace organisation taking sectorisation into account. Additionally, they address the growing demands for environmental sustainability, economic viability, and operational efficiency. The newly proposed routes were validated using simulation environments such as BADA, ESCAPE, X-Plane, and Prepar3D, and were compared with existing routes. The simulations assessed the aircraft's ability to adhere to the vertical profiles and measured the positive impacts on fuel consumption. The simulation results underscore the advantages of these procedures in terms of environmental sustainability and financial savings.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectlet stálým klesánímcze
dc.subjectlet stálým stoupánímcze
dc.subjectstandardní přístrojový odletcze
dc.subjectstandardní přístrojový příletcze
dc.subjectvertikální profilcze
dc.subjectcontinuous climb operationseng
dc.subjectcontinuous descent operationseng
dc.subjectstandard instrument arrivaleng
dc.subjectstandard instrument departureeng
dc.subjectvertical profileeng
dc.titleNávrh vertikální trajektorie příletových a odletových tratí na LKPRcze
dc.titleDesign of the Vertical Trajectory for Arrival and Departure Routes at LKPReng
dc.typebakalářská prácecze
dc.typebachelor thesiseng
dc.contributor.refereeMachula Půlpánová Kateřina
theses.degree.grantorkatedra letecké dopravycze
theses.degree.programmeProfesionální pilotcze


Files in this item




This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record