Zobrazit minimální záznam

Study on using language models in storytelling games



dc.contributor.advisorMatoušek Jan
dc.contributor.authorJiří Macháček
dc.date.accessioned2024-06-18T10:26:41Z
dc.date.available2024-06-18T10:26:41Z
dc.date.issued2024-06-07
dc.identifierKOS-1243582255705
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/114665
dc.description.abstractTato práce se zabývá využitím velkých jazykových modelů k vyprávění herních příběhu prostřednictvím nehráčských postav. Nejmodernější postupy využívání velkých jazykových modelů umožňují s herními postavami volně komunikovat a využívat je k vyprávění konzistentního a koherentního příběhu. V práci jsou analyzovány v současné době nejlépe hodnocené velké jazykové modely, techniky jejich využití v praxi a kritéria jejich hodnocení. Součástí rešerše jsou i tradiční postupy pro tvorbu uvěřitelného příběhu a příběhových postav. Praktickým výsledkem práce je pak hratelný prototyp HaLLMark implementovaný v herním engine Unity. Prototyp slouží především k porovnávání velkých jazykových modelů z hlediska kvality generovaných příběhů a kvality zosobňování herních postav. Hratelný prototyp je přesně k tomuto účelu v průběhu testování využit k ohodnocení v současnosti nejvýkonnějších existujících velkých jazykových modelů. Prototyp HaLLMark však nezaostává ani z hlediska hratelnosti. Testery je chválen především neotřelý koncept hry a fakt, že velké jazykové modely jsou schopny se konzistentně držet jimi generovaného příběhu.cze
dc.description.abstractThis diploma thesis aims to explore the use of large language models to tell game stories through non-player characters. State-of-the-art techniques for using large language models allow one to freely interact with the game characters and use them to tell consistent and coherent stories. This thesis analyses the currently best-rated large language models, the techniques for their use in practice and the criteria for their evaluation. The theoretical part also includes traditional practices for creating believable narratives and characters. The practical result of this thesis is a playable prototype named HaLLMark, which is implemented in the Unity game engine. The prototype's primary purpose is to compare large language models in terms of the quality of the generated stories and the quality of the impersonation of the game characters. The playable prototype is then used for this exact purpose during testing to evaluate the currently best-performing existing large language models. The HaLLMark prototype does not lag behind from a gameplay perspective. Testers especially praised the novel concept of the game and the fact that the large language models are able to stick to the story they generate consistently.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectneuronové sítěcze
dc.subjectvelké jazykové modelycze
dc.subjecttvorba příběhucze
dc.subjectgenerování příběhucze
dc.subjectzosobňování herních postavcze
dc.subjectpočítačová hracze
dc.subjectprompt engineeringcze
dc.subjectRAGcze
dc.subjecthodnocení velkých jazykových modelůcze
dc.subjectneural networkseng
dc.subjectlarge language modelseng
dc.subjectstory creationeng
dc.subjectstory generationeng
dc.subjectgame characters impersonationeng
dc.subjectcomputer gameeng
dc.subjectprompt engineeringeng
dc.subjectRAGeng
dc.subjectlarge language models evaluationeng
dc.titleStudie využití jazykových modelů v příběhových hráchcze
dc.titleStudy on using language models in storytelling gameseng
dc.typediplomová prácecze
dc.typemaster thesiseng
dc.contributor.refereeRichtr Radek
theses.degree.disciplineSoftwarové inženýrstvícze
theses.degree.grantorkatedra softwarového inženýrstvícze
theses.degree.programmeInformatikacze


Soubory tohoto záznamu




Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam