Analýza současného stavu výuky předmětu Ochrana člověka za mimořádných událostí na základních školách v Plzeňském kraji
Analysis of the Current State of Teaching the School Subject Human Protection in Emergencies at Elementary Schools in the Pilsen Region
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Markéta Šilhavá
Supervisor
Havránková Renata
Opponent
Tušer Irena
Study program
Civilní nouzové plánováníInstitutions assigning rank
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaDefended
2023-06-29Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce se věnuje výuce předmětu Ochrana člověka za mimořádných událostí na základních školách v Plzeňském kraji. Práce je metodicky rozdělena na dvě části – teoretickou a praktickou. V teoretické části je uplatňována empirická metoda výzkumu, která se zaměřuje na studium odborné literatury a odborných dokumentů. V rámci teoretické části jsou definovány základní pojmy, jako je mimořádná událost, branná výchova a ochrana člověka za mimořádných událostí. Dále je v teoretické části popsán vzdělávací systém České republiky včetně vzdělávacích programů. Jedna z kapitol teoretické části se věnuje samotné problematice ochrany člověka za mimořádných událostí včetně historického vývoje či podkladů pro výuku. Závěr teoretické části se věnuje výuce problematiky ve vybraných evropských zemích. V praktické části byl následně proveden kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s řediteli vybraných základních škol a dále byla provedena analýza školních vzdělávací programů. Na základě dostupných informací byla zpracována souhrnná SWOT analýza. Zjištěné výsledky jsou uvedeny pomocí tabulek a obrázků. Předmětem diplomové práce je analýza současného stavu výuky dané problematiky na základních školách v Plzeňském kraji. Práce představuje ucelený obraz o současném stavu výuky této problematiky. Výsledky provedeného výzkumu mohou být využity jako zpětná vazba pro zúčastněné školy. The diploma thesis is focused on teaching of the school subject Human protection in emergencies at Elementary schools in the Pilsen region. Thesis is methodically divided into two parts – theoretical and practical. In the theoretical part, an empirical research method is applied, which focuses on the study of scientific literature and documents. In the theoretical part, basic terms such as emergency occasions, military education and human protection are defined. Furthermore, in the theoretical part, the educational system of the Czech Republic, including educational programs, is described. Also, one part is focused on Human protection during extraordinary events, including historical progression and teaching materials. Last part is devoted to teaching this issue in selected European countries. In the practical part, qualitative research was subsequently carried out in the form of semi-structured interviews with principals of selected elementary schools. Also, an analysis of school educational programs was carried out too. Based on the available information, a SWOT analysis was prepared. The obtained results are presented in thesis using pictures and tables. The subject of the diploma thesis is the analysis of the current state of the teaching of the given issue. Theses is focused on elementary schools in the Pilsen Region. It presents a complete conception of teaching of this issue at this moment. The results of the research could be used as feedback for the participating schools.
Collections
- Diplomové práce - 17111 [419]