Analýza rizik a modelace úniku nebezpečné chemické látky při její přepravě po železnici
Risk Analysis and Modeling of a Dangerous Chemical Substance Leakage during Railway Transport
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Alena Krupičková
Vedoucí práce
Mirovský Petr
Oponent práce
Holec Tomáš
Studijní program
Civilní nouzové plánováníInstituce přidělující hodnost
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaObhájeno
2023-06-27Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu rizik spojených s přepravou nebezpečné látky po železnici a na modelaci úniku z vlakové soupravy. Předmětem modelace úniku bude chemická sloučenina amoniak. V současnosti se nebezpečné chemické látky přepravují po železnicích v nezanedbatelném množství a mohou představovat značné riziko pro lidské zdraví, životní prostředí a také majetek. V teoretické části budou charakterizovány základní pojmy vztahující se k řešené problematice, následně bude popsána související legislativa týkající se chemických látek a jejich přepravy po železnici. Dále bude definována samotná nebezpečná látka a její nebezpečné vlastnosti. Následně bude vysvětlen způsob označování cisternových vozů přepravující látky tohoto charakteru a současně popsána dopravní společnost zajišťující přepravu amoniaku a její specifika. Součástí teoretické části bude taktéž charakteristika území obce, kde bude modelace provedena. Prvním krokem praktické části bude předběžná analýza rizik provedena pomocí rizikového kalkulátoru Riskan. K detailní analýze rizik nehody vlakové soupravy poslouží multikriteriální analýza, jejíž výsledky se promítnou do samotné modelace úniku nebezpečné látky. Modelace bude provedena v softwaru ALOHA, který slouží k namodelování úniku a šíření nebezpečné chemické látky v ovzduší a vyznačí, na základě vlastností látky a dalších okolností, ohrožené zóny. Následně budou výsledky modelace přeneseny do mapového podkladu prostřednictvím mapové aplikace Marplot. Výstupem práce bude navržení způsobu evakuace obyvatel v ohrožené zóně a další možná opatření vedoucí k minimalizaci vzniku nebo škod způsobených únikem amoniaku při přepravě po železnici. This thesis focuses on the analysis of risks associated with the transport of hazardous substances by rail and the modelling of leakage from a train set. The subject of the leakage modelling will be the chemical compound ammonia. Currently, hazardous chemicals are transported on railways in non-negligible quantities and can pose a significant risk to human health, the environment and property. In the theoretical part, the basic concepts related to the problem will be characterized, followed by a description of the related legislation concerning chemicals and their transport by rail. Furthermore, the hazardous substance itself and its hazardous properties will be defined. Subsequently, the method of marking tank wagons carrying substances of this nature will be explained, while the transport company ensuring the transport of ammonia and its specifics will be described. The theoretical part will also include the characteristics of the municipality where the modelling will be carried out. The first step of the practical part will be a preliminary risk analysis using the Riskan risk calculator. A multicriteria analysis will be used to analyze in detail the risks of the train accident, the results of which will be reflected in the modelling of the hazardous substance spill itself. The modelling will be carried out in the ALOHA software, which is used to model the release and dispersion of a hazardous chemical in the air and to mark out the zones at risk based on the properties of the substance and other circumstances. The results of the modelling will then be transferred to a map base using the Marplot mapping application. The output of the work will be a suggestion of how to evacuate the inhabitants in the danger zone and other measures to minimize the occurrence or damage caused by the release of ammonia during transport by rail.
Kolekce
- Diplomové práce - 17111 [419]