Zobrazit minimální záznam

Modification of the Road Network in Small Settlements



dc.contributor.advisorDurdík Petr
dc.contributor.authorIrena Klingorová
dc.date.accessioned2023-10-13T11:19:12Z
dc.date.available2023-10-13T11:19:12Z
dc.date.issued2023-10-11
dc.identifierKOS-728740774205
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/112196
dc.description.abstractÚzemí Čech a Moravy má hustou sídelní strukturu, která byla z majoritní části založena ve středověku, historické kořeny některých osad však sahají ještě hlouběji do historie. Celkový počet sídel se v České republice pohybuje kolem 6 250, z toho necelých pět tisíc má méně než tisíc obyvatel. Přestože tato malá sídla tvoří většinu z celkového počtu, jejich rozvoj v mnoha ohledech zaostává. Chybí základní vybavenost a primární sídelní infrastruktura, jejíž významnou kapitolou je komunikační síť zahrnující náměstí či návsi, tedy systém veřejných prostranství. Ta jsou pro menší sídla klíčová ze společenského hlediska a vzájemné interakce obyvatel. V posledních několika desetiletích se však do vesnic pod rouškou modernizace a zvyšování bezpečnosti dopravy vnáší spoustu městských prvků a typicky český vesnický charakter se tak postupně stírá a vytrácí. Zpevněné plochy jsou nahrazovány zámkovou dlažbou, zatravněné příkopy vysokými betonovými obrubníky, živé ploty v ulicích svodidly nebo se ulice jako celek transformuje na dopravní prostory. Tento směr rozvoje však silně degraduje intravilán sídla, smazává polyfunkčnost a jedinečnost jednotlivých prostor, ze kterých pak mizí život. Je třeba si však uvědomit, že právě život ve veřejném prostoru je to, co dělá sídlo kvalitním a atraktivním místem k žití a to bez ohledu na jeho velikost. Úkolem práce je zachytit a popsat typický veřejný prostor ulic a veřejných prostranství malého sídla se zaměřením na dopravní prostor, který je pro českou vesnici charakteristický a nezaměnitelný. Souhrn těchto popisů a charakteristik založený jak na teoretické základně, tak na výstupu z analýzy malých sídel pak slouží jako podklad pro vytvoření příručky, která má pomoci k uchování či znovuvytvoření obrazu typického českého venkova.cze
dc.description.abstractThe territory of Bohemia and Moravia has dense settlement structure, which was founded in the Middle Ages, but the roots of some settlements reach deeper into history. The total number of settlements in the Czech Republic is around 6 250. Less than five thousand of this has less than one thousand inhabitants. Although these small settlements are most of the total, their development lags behind in many ways. There is a lack of basic amenities and basic settlement infrastructure, where an important chapter is formed by a communication network including Squares or Village greens, so a system of Public Spaces, which are crucial for smaller settlements in terms of living life and mutual interaction of inhabitants. But in the last few decades a lot of urban elements have been introduced into the villages under the guise of modernization and increasing the safety of traffic and the typically Czech village character is gradually being erased and lost. Paved surfaces are replaced with interlocking paving, grassy ditches with high concrete curbs, hedges in the streets with guardrails or whole streets are directly transformed into traffic spaces. This way of development strongly degrades the multifunctionality of public spaces and reduces the liveliness of these spaces, which is what makes public spaces well-established and turns into an attractive place to live. The task of the work is to capture and describe the typical public space of the streets and public spaces of a small settlement with a focus on the traffic space, which is characteristic and unmistakable for a Czech village. A summary of these descriptions and characteristics, based on both the theoretical basis and the output from the analysis of small settlements, then serves as a basis for the creation of a handbook, which is intended to help preserve or recreate the image of a typical Czech countryside.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectcestní síťcze
dc.subjectmalá sídlacze
dc.subjectvesnicecze
dc.subjectulicecze
dc.subjectveřejná prostranstvícze
dc.subjectpůdorysná typologiecze
dc.subjectdopravacze
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectRoad Networkeng
dc.subjectSmall Settlementseng
dc.subjectRural Settlementseng
dc.subjectStreetseng
dc.subjectPublic Spaceeng
dc.subjectTypologyeng
dc.subjectTransportationeng
dc.subjectCommunicationseng
dc.titleÚpravy cestní sítě v malých sídlechcze
dc.titleModification of the Road Network in Small Settlementseng
dc.typedisertační prácecze
dc.typedoctoral thesiseng
dc.contributor.refereeHexner Michal
theses.degree.disciplineArchitektura a stavitelstvícze
theses.degree.grantorkatedra urbanismu a územního plánovánícze
theses.degree.programmeArchitektura a stavitelstvícze


Soubory tohoto záznamu






Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam