Využití bezpečnostní a spolehlivostní analýzy ve vývoji vojenských letounů
Utilization of Safety and Reliability Analysis in Military Aircraft Development
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Václav Tichý
Vedoucí práce
Lališ Andrej
Oponent práce
Škodová Kateřina
Studijní obor
Technologie údržby letadelStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Instituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato bakalářská práce řeší identifikaci možností využití výstupů bezpečnostní analýzy na bázi systémového přístupu v porovnání s kvantitativní spolehlivostní analýzou. Součástí práce je srovnání jednotlivých přístupů s ohledem na jejich využitelnost v následném provozu. Práce je zaměřená na vývoj a provoz vojenských letounů, protože byla tvořena ve spolupráci s firmou Aero vodochody Aerospace. Porovnání přístupů jsem prováděl na palivovém systému nového letounu L-39NG. Na palivový systém jsem aplikoval tradiční metody FTA a FHA dle postupu, využívané firmou Aero Vodochody. Metoda System Theory Process Analysis (STPA) byla aplikována na modernizovaný letoun L-159 ALCA. Výsledky ukázaly, že využití STPA analýzy nekomplexních systémů není natolik přínosné a při současné potřebě aplikování tradičních metod by bylo neefektivní. Metoda STPA je vhodná a potřebná při analyzování komplexních systémů skládajících se ze složitých systémů v kombinaci s lidským faktorem. V případě těchto systémů je využití metody STPA pro zvýšení bezpečnosti či udržení stávající úrovně nevyhnutelné. This bachelor thesis addresses the identification of the possibilities of using the outputs of safety analysis based on a systems approach in comparison with quantitative reliability analysis. The thesis includes a comparison of the different approaches with respect to their applicability in downstream operations. The work is focused on the development and operation of military aircraft, as it was created in cooperation with Aero vodochody Aerospace. The comparison of the approaches was performed on the fuel system of the new L-39NG aircraft. I applied the traditional FTA and FHA methods to the fuel system according to the procedure used by Aero Vodochody. The System Theory Process Analysis (STPA) method was applied to the upgraded L-159 ALCA aircraft. The results showed that the use of STPA analysis of non-complex systems is not so beneficial and would be ineffective with the current need to apply traditional methods. The STPA method is appropriate and necessary when analyzing complex systems consisting of complex systems in combination with human factors. In the case of such systems, the use of STPA is unavoidable to improve safety or maintain the current level.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [683]