Bezpečnost OAT letů vrtulníků s ohledem na provoz UAV
Safety of OAT Helicopter Flights with Respect to UAV
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Jan Pokorný
Vedoucí práce
Hospodka Jakub
Oponent práce
Martincová Kateřina
Studijní obor
Letecká dopravaStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Současná legislativa provozu UAV umožňuje jejich provoz ve stejném prostoru, který je využíván státem provozovanými lety vrtulníků a záchrannými složkami. Let bezposádkového prostředku kontrolovaný pilotem z pozice ze země nezapadá plnohodnotně do konceptu pravidel o vyhýbání. Pro piloty posádkou obsazených letadel a vrtulníků se UAV stává neviditelným a vstup do společného prostoru méně bezpečným. Zaměření této práce je poskytnutí uceleného pohledu na problematiku společného provozu bezpilotních prostředků a státem provozovaných letů vrtulníků, identifikace nebezpečných scénářů s využitím nástrojů systémové analýzy, které vychází z veřejně přístupných dat a následně navržení opatření, která by mohla takovým situacím předcházet. Výsledky analýzy porovnává s již publikovanými studiemi a navrhovaná opatření validuje pomocí kontrolních letů dronu v různých podmínkách. Similar parts of the airspace designated by current legislation for unmanned aircraft´s operations are in common to the state operated helicopters so as air medical services. A flight of an unmanned aerial vehicle controlled from the surface is not entirely compatible with a concept of the "See & Avoid" procedure. The UAV becomes invisible for crew-operated helicopters and sharing the same airspace significantly reduces safety of the manned flight. Focus of this Paper is to provide coherent view on the problematics of combined UAV operations with state-operated helicopter operations, to identify dangerous scenarios using system-analysis tools based on accessible data and to propose safety measures which could be able to prevent such occurrences. Results of the system analysis are compared with other sources dealing with similar problematics. Several UAV test flights are held in various conditions to support and validate proposed safety measures.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [683]