Ověření přínosnosti U-space k zajištění provozní bezpečnosti provozu UAS
Demonstration of U-space Benefits for Safety by Using MEDUSA
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Richard Volf
Vedoucí práce
Černý Michal
Oponent práce
Noskievič Tomáš
Studijní obor
Technologie údržby letadelStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Instituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Současný rozvoj provozu bezpilotních prostředků ve vzdušném prostoru přináší řadu výzev. Jednou z nich je pak snaha zajistit přijatelnou úroveň bezpečnosti pro všechny účastníky i za stálého navyšování kapacity provozu. Řešením je systém U-space, který přináší nové možnosti koordinace bezpilotního a tradičního letectví v jednotném vzdušném prostoru, efektivní způsob řízení provozu a pokročilou úroveň automatizace a digitalizace svých služeb. Aby však bylo možné U-space implementovat, je třeba provést analýzu bezpečnosti takového provozu. Cílem této práce je ověřit, zdali vzdušný prostor U-space umožňuje širší možnosti provozu UAS kvůli zajištění vyšší úrovně bezpečnosti. Pro tento účel byla využita metoda MEDUSA, která je navržená pro analýzu bezpečnosti v prostoru U-space. Aplikována byla na modelový provozní scénář, který již byl dříve využit k aplikaci starší analýzy SORA, jejíž aplikace nepočítá s vyšší hustotou vzdušného provozu a tedy i širším využitím U-space. To umožnilo přímé porovnání výsledků obou metod, na základě kterého byly popsány přínosy a také rizika spojená s implementací U-space. Při zpracovávání bylo zjištěno, že čistě kvalitativní povaha metody MEDUSA v kombinaci s omezenou dokumentací silně omezuje výsledné závěry. Výsledky nicméně ukazují, že U-space jednoznačně umožňuje navýšení vzdušného provozu při zachování požadované míry bezpečnosti. The current development of unmanned operations in the airspace poses a number of challenges. One of them is the need to ensure an acceptable level of safety for all participants, even with the increasing capacity of the operations. The solution is the system of U-space, which brings new possibilities for coordination of UAV and traditional aviation in a single airspace, an efficient way of operations management, and advanced level of automation and digitalization of its services. However, in order to implement U-space, it is necessary to conduct a safety analysis of such operations. The aim of this work is to verify whether the U-space airspace allows wider possibilities for UAV operations by ensuring a higher level of safety. For this purpose, the MEDUSA method was used, which is designed for safety analysis in U-space airspace. The method was applied to a model operational scenario, which was previously used for application of the older SORA analysis, which is not designed for a higher density of air traffic and therefore wider usage of U-space. This enabled a direct comparison of the results of both methods, on the basis of which the benefits and risks associated with the implementation of U-space were described. During the processing, it was found that the purely qualitative nature of the MEDUSA method in combination with the limited documentation strongly limits the final conclusions. However, the results show that U-space clearly allows an increase in air traffic while maintaining the required level of safety.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [683]