Stanovení aerodynamických vlastností ocasních ploch letadel
Determination of Aerodynamic Properties of Aircraft Tailplanes
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Dominik Izák Exner
Vedoucí práce
Schmirler Michal
Oponent práce
Papež Václav
Studijní obor
bez oboruStudijní program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav mechaniky tekutin a termodynamikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Cílem této práce je porovnání aerodynamických vlastností různých typů ocasních ploch. K tomu účelu bylo navrženo a postaveno zařízení měřicí odporu a vztlaku. Navrženo bylo také vhodné senzorické vybavení a vyhodnocovací program. Pro měření byly vybrány čtyři druhy nejběžněji používaných ocasních ploch, pro které byly na základě výpočtů stanoveny jejich rozměry a profil křídla. V rešeršní části jsou k těmto čtyřem druhům, a ještě jednomu často vyskytujícímu druhu, uvedeny jejich základní charakteristiky a výčet výhod a nevýhod jejich použití. Měření jsou doplněna o simulace v programu XFLR5. Výsledky měření a simulací byly poté navzájem porovnány. V teoretické části je popsána nezbytná teorie k pochopení funkce ocasních ploch, jejich aerodynamických vlastností a vlivu na stabilitu letadla. The aim of this thesis is to compare aerodynamic characteristics of different types of aircraft tailplanes. For this purpose, a drag and lift measuring device was designed and built. Suitable sensory equipment and an evaluation program were also chosen and designed. Four types of the most commonly used tailplanes were selected for the measurements, for which their dimensions and wing profile were determined based on calculations. In the research section, the basic characteristics for these four types, and one other frequently occurring type, are given and the advantages and disadvantages of their use are listed. The measurements are supplemented by simulations in the XFLR5 program. The results of the measurements and simulations were then compared with each other. The theoretical part describes the necessary theory to understand the function of the tailplanes, their aerodynamic properties and the effect on the stability of the aircraft.
Kolekce
- Bakalářské práce - 12112 [109]
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Materiály používané pro konstrukce vícevrstvých žáruvzdorných systémů s aplikovatelností v leteckém průmyslu (letecké motory)
Autor: Glanc Aleš; Vedoucí práce: Dočekalová Kateřina
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum., 2012-09-04) -
Analýza možností využit " Aircraft Derived Data (ADD) " pro ATM systémy
Autor: Hosnedl Lukáš; Vedoucí práce: Frei Jiří; Oponent práce: Kameník Milan
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum., 2012-07-24) -
Hodnocení informační bezpečnosti letadlového softwaru v letecké údržbě
Autor: Alexandr Sorochin; Vedoucí práce: Chopart Max; Oponent práce: Vidalie Julien
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2023-08-30)V dnešní době se letadla pro svůj provoz silně spoléhají na odlišný software. Takový software je však extrémně obtížné testovat a zajistit, aby byl bezpečný, protože je stále složitější, zvláště pokud se do rovnice přidají ...