Vliv řízeného odpočinku na výkonnost pilota
Influence of Controlled Rest on the Pilot's Performance
dc.contributor.advisor | Hanáková Lenka | |
dc.contributor.author | Marek Moštěk | |
dc.date.accessioned | 2023-03-23T09:21:35Z | |
dc.date.available | 2023-03-23T09:21:35Z | |
dc.date.issued | 2023-01-12 | |
dc.identifier | KOS-1085735398105 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10467/107152 | |
dc.description.abstract | Únava je jeden z hlavních faktorů negativně ovlivňující lidskou výkonnost ve všech pracovních odvětvích. V leteckém prostředí můžeme zmírnit projevy únavy využitím metody řízeného odpočinku. Cílem bakalářské práce je posouzení vlivu řízeného odpočinku na výkonnost pilota u krátkých až středně dlouhých letů. Pro zkoumání byly využity 2 experimentální noční lety, kterých se zúčastnilo 10 subjektů. Subjekty provedly první noční let bez využití metody řízeného odpočinku a druhý noční let s metodou řízeného odpočinku. Během nočních letů došlo ke sběru dat pomocí subjektivního psychologického dotazníku a výkonnostního OR-testu, kde došlo k porovnání rychlosti a správnosti reakce. Data byla následně porovnána mezi nočním letem bez využití metody řízeného odpočinku a s využitím metody řízeného odpočinku. Výsledná data ukázala, že řízený odpočinek, a dokonce i doba ve kterou proběhl, by mohl mít pozitivní vliv na výkonnost pilota. | cze |
dc.description.abstract | In all work sectors, fatigue is one of the main factors which negatively effects human performance. In the aviation industry, fatigue may be mitigated by utilizing controlled rest procedures. The aim of this Bachelor thesis is to investigate the effect of controlled rest on the pilots’ performance during short/medium haul flights. The basis for investigation was an experimental measurement, which consisted of two night flights. Ten participants performed one flight with controlled rest and the other flight without controlled rest. The OR-test and a subjective psychological questionnaire have been used to gather experimental data. The OR-test evaluates accuracy and response time. The data of night flight without controlled rest and with controlled rest was compared. The data has showed that controlled rest and even its timing could have a positive effect on pilots’ performance. | eng |
dc.publisher | České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum. | cze |
dc.publisher | Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre. | eng |
dc.rights | A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html | eng |
dc.rights | Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html | cze |
dc.subject | letectví | cze |
dc.subject | pilot | cze |
dc.subject | řízený odpočinek | cze |
dc.subject | únava | cze |
dc.subject | výkonnost | cze |
dc.subject | aviation | eng |
dc.subject | controlled rest | eng |
dc.subject | fatigue | eng |
dc.subject | performance | eng |
dc.subject | pilot | eng |
dc.title | Vliv řízeného odpočinku na výkonnost pilota | cze |
dc.title | Influence of Controlled Rest on the Pilot's Performance | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.type | bachelor thesis | eng |
dc.date.accepted | 2023-01-17 | |
dc.contributor.referee | Kubáč Tomáš | |
theses.degree.discipline | Profesionální pilot | cze |
theses.degree.grantor | ústav letecké dopravy | cze |
theses.degree.programme | Technika a technologie v dopravě a spojích 3 | cze |
Soubory tohoto záznamu
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
-
Bakalářské práce - 16121 [683]