Psychologické reakce a chování obyvatel v době pandemie koronavirem
Psychological Reactions and Behavior of the Population During the COVID-19 Pandemic
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Kateřina Mertová
Supervisor
Čírtková Ludmila
Opponent
Vágnerová Marie
Study program
Civilní nouzové plánováníInstitutions assigning rank
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem této práce bylo přinést ucelený pohled na problematiku reakcí na zátěžové a traumatizující situace. Práce definuje základní teoretické poznatky a pojmy z oblasti mimořádných událostí a působení zátěžových situací na psychiku člověka. Podrobně jsou popisovány poznatky o psychologických reakcí, a to s ohledem na pandemii COVID-19. Práce dále uvádí výsledky výzkumů a články z veřejně dostupných zdrojů, týkající se jednotlivých dopadů pandemie koronaviru na duševní zdraví. Rovněž se zabývá dopady na psychiku dle rizikových kategorií obyvatel. Poslední problematika v teoretické části se zabývá psychologickou pomocí v době pandemie koronaviru a dostupností krizové intervence a krizových linek. Rovněž uvádí aplikace, kde lidé mohou vyhledat rady a informace, jak lépe zvládat pandemie a jiné zátěžové situace. Praktická část byla zaměřena na dopady na duševní zdraví studentů, porovnání se stanovenými hypotézami a relevantními výzkumy a články. Za pomoci dotazníkového šetření byla získána potřebná data od 100 respondentů. Po vyhodnocení dotazníkového šetření bylo zjištěno, že pandemie opravdu měla určitý dopad na duševní zdraví studentů. Začaly se u nich objevovat symptomy deprese, úzkosti a časté byly obavy o zdraví své a svých blízkých. Odloučení od blízkých a přátel měl za následek přítomnost výše zmíněných symptomů a častější kouření či konzumaci alkoholu. Přechod na online výuku a větší studijní zátěž v důsledku online výuky se taktéž stala důvodem zhoršení psychického stavu některých studentů. The aim of this work was to bring a comprehensive view of the issue of responses to stressful and traumatic situations. The thesis defines the basic theoretical knowledge and concepts in the field of emergencies and the effects of stressful situations on the human psyche. The findings on psychological reactions are described in detail, with regard to the COVID-19 pandemic. The work also presents the results of research and articles from publicly available sources concerning the individual effects of the coronavirus pandemic on mental health. It also deals with the effects on the psyche according to the risk categories of the population. The last in the theoretical part deals with psychological help during the coronavirus pandemic and the availability of crisis intervention and crisis lines. It also provides applications where people can find advice and information on how to better manage pandemics and other stressful situations. The practical part was focused on the effects on the mental health of students, comparison with established hypotheses and relevant research and articles. With the help of a questionnaire survey, the necessary data were obtained from 100 respondents. After evaluating the questionnaire survey, it was found that the pandemic did have a certain impact on the mental health of students. They began to develop symptoms of depression, anxiety, and were often concerned about the health of themselves and their loved ones. Separation from loved ones and friends resulted in the presence of the above-mentioned symptoms and more frequent smoking or alcohol consumption. The transition to online teaching and the greater study burden as a result of online teaching have also led to a deterioration in the mental state of some students.
Collections
- Diplomové práce - 17111 [510]