ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Department of Steel and Timber Structures
  • Bachelor Theses - 11134
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Department of Steel and Timber Structures
  • Bachelor Theses - 11134
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Posouzení interakce most kolej železničního mostu

Track-bridge analysis for the railway bridge

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Robert Pour
Supervisor
Ryjáček Pavel
Opponent
Stančík Vojtěch
Field of study
Konstrukce a dopravní stavby
Study program
Stavební inženýrství
Institutions assigning rank
katedra ocelových a dřevěných konstrukcí



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem bakalářské práce je provedení posouzení interakce bezstykové koleje a mostu přes Myslkovický rybník na trati IV. tranzitního železničního koridoru v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí u Tábora dle normy ČSN EN 1991-2 [7]. Pro posouzení byl vytvořen nelineární numerický 3D model daného mostu, který byl poté využit k vytvoření podkladů ke statické zatěžovací zkoušce mostu. V závěru práce posudek přídavných namáhání mostu od kombinované odezvy mostu a koleje dle normy [7] vyšel jako nevyhovující. Z toho důvodu byl proveden druhý posudek podle metody globálních napětí, postavené na principech normy ČSN EN 1993-2 [10], také tento posudek vyšel jako nevyhovující. Nicméně s uvážením nejistot vstupních parametrů při tvorbě modelu lze toto překročení namáhání označit jako vyhovující. Posudek na podélnou deformaci nosné konstrukce mostu dle normy [7] vyšel jako vyhovující pouze pro svislé zatížení od dopravy. Podélná deformace od brzdných a rozjezdových sil je podle normy [7] nevyhovující. Nicméně s ohledem na minimální vliv těchto deformací vůči bezpečnosti a také vzhledem k rezervě, kterou norma [7] udává, byly tyto deformace označeny jako vyhovující. Závěrem je tedy kladné posouzení mostu na interakci bezstykové koleje a mostu.
 
The aim of the bachelor's thesis is the assessment of the interaction of the continuous welded rail with the bridge over the Myslkovický rybník on the line of Rail Transit Corridor IV in the section Veselí nad Lužnicí – Doubí u Tábora. For the assessment, a nonlinear numerical 3D model of the bridge was created which was then used to create the basis for the static load test of the bridge. At the end of the work, the assessment of the additional stresses of the bridge from the combined response of the bridge and the track in accordance to the standard ČSN EN 1991-2 [7] came out as unsatisfactory. Therefore, a second assessment was performed according to the method of global stresses, based on the principles of the standard ČSN EN 1993-2 [10], and this assessment was also unsatisfactory. However, taking into account the uncertainties of the input parameters when creating the model, this stress exceedance can be described as satisfactory. The assessment of the longitudinal deformation of the supporting structure of the bridge according to the standard [7] was found to be satisfactory only for vertical loads from traffic. According to standard [7], the longitudinal deformation from braking and starting forces is unsatisfactory. However, in view of the minimal safety impact of these deformations and also in view of the margin given by the standard [7], these deformations were marked as satisfactory. The conclusion is therefore a positive assessment of the bridge on the interaction of the contactless track and the bridge.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/102774
View/Open
PLNY_TEXT (6.283Mb)
POSUDEK (143.3Kb)
POSUDEK (415.1Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 11134 [569]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV