ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Optimalizace zařízení pro měření horizontální rychlosti u VTOL prostředků

Optimisation of Horizontal Speed Measuring Device for VTOL Aircraft

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Filip Křipský
Supervisor
Kušmírek Stanislav
Opponent
Graf Vojtěch
Field of study
Provoz a řízení letecké dopravy
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích
Institutions assigning rank
ústav letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Konvertoplány, konvenční letadla s možností vertikálního vzletu a přistání, vrtulníky, nebo multikoptéry jsou příkladem prostředků označovaných zkratkou VTOL. Měření horizontální vzdušné rychlosti pomocí klasické pitot-statické trubice se u VTOL prostředků potýká s problémem, spojeným se změnou úhlu podélného sklonu při dopředném horizontálním letu. Tato chyba při měření vychází z úhlu náběhu. Pokud úhel mezi podélnou osou trubice a směrem nabíhajícího proudu vzduchu dosáhne určité hodnoty, trubice není již nadále schopna přesně snímat celkový a statický tlak. Konvenční pitot-statické trubice nejsou uzpůsobeny pro přesné snímání tlaků při velkých hodnotách úhlu mezi podélnou osou trubice a směrem nabíhajícího proudu vzduchu. Aby bylo možno použít pitot-statickou trubici pro měření vzdušné rychlosti na multikoptérách, je potřeba upravit geometrii stávajícího řešení. Cílem diplomové práce je softwarově i hardwarově otestovat funkčnost zařízení pro měření horizontální rychlosti VTOL prostředků s eliminací vlivu náklonu na měření horizontální rychlosti v průběhu přímočarého letu. Práce také obsahuje analýzu a shrnutí současných řešení daného problému. Navrhnutá nová řešení problému při měření dopředné horizontální rychlosti jsou v práci porovnána, na základě CFD simulací a experimentů ve větrném tunelu, se současnými řešeními. V závěru práce se nachází diskuse výsledků měření a využitelnost navrhnutých řešení v praxi.
 
Convertibles, conventional vertical takeoff and landing aircraft, helicopters, or multicopters are examples of VTOL machines. Measurement of horizontal airspeed by a conventional pitot-static tube in VTOL aircraft has a problem associated with the change of the pitch angle during forward horizontal flight. The measurement error is based on the angle of attack. If the angle between the longitudinal axis of the tube and the direction of the approaching air flow reaches a certain value, the tube is no longer able to accurately sense total and static pressure. Conventional pitot-static tubes are not suitable for accurate pressure sensing at large values between the angle between the longitudinal axis of the tube and the direction of the approaching air flow. In order to be able to use a pitot-static tube to measure airspeed on multicopters, it is necessary to modify the geometry of the existing solution. The aim of this diploma thesis is to test, using software and hardware, the functionality of the device for measuring the horizontal velocity of VTOL machines with the elimination of the effect of bank on the measurement of horizontal velocity during straight flight. The thesis also contains an analysis and summary of current solutions to the problem. The proposed new solutions to the problem of measuring the forward horizontal velocity are compared with current solutions in the thesis. This comparison is based on CFD simulations and experiments in the wind tunnel. At the end of the thesis there is a discussion of measured results and the usability of the proposed solutions in practice.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/101821
View/Open
PLNY_TEXT (2.248Mb)
PRILOHA (25.52Mb)
POSUDEK (277.8Kb)
POSUDEK (1.062Mb)
Collections
  • Diplomové práce - 16121 [579]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV