ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Optimalizace zabezpečení odbavení letadel manipulační technikou

Optimization of the Aicraft Ground Handling Equipment Utilization

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Jiří Volt
Supervisor
Stojić Slobodan
Opponent
Šedivá Kafková Markéta
Field of study
Provoz a řízení letecké dopravy
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích
Institutions assigning rank
ústav letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem této diplomové práce je vytvořit matematický model určený k optimalizaci počtu letištní techniky určené k vykládce a nakládce letadel. Tento model na základě vstupních dat z provozu predikuje poptávku po soupravách vozíků a nakladačích. Na základě predikce je možno následně vypočítat optimální počet letištní techniky a vytvořit časový plán pro její využívání během dne. Schopnost predikovat potřebné množství letištní techniky by mohla zefektivnit proces nakládky a vykládky letadel a umožnit lepší plánování kapacit systému technického odbavení. V první části práce byla provedena analýza současného stavu a postupů pro technické odbavení letadel a byl popsán způsob tvorby matematických modelů založený na principech matematické disciplíny lineárního programování. Na základě těchto poznatků byl vytvořen matematický model umožňující predikovat poptávku po letištní technice a vypočítat její optimální počet nutný pro zadané množiny letů. Vytvořený model byl následně implementován do výpočetního softwaru, který umožnuje provádět výpočetní experimenty s navrženým matematickým modelem. K ověření správného fungování modelu byla využita data z Letiště Václava Havla týkající se odbavených letadel. Dále jsou v práci diskutovány výsledky výpočtu v kontextu reálného provozu.
 
The subject of this diploma thesis is to create a mathematical model for determining the number of airport equipment dedicated for loading and unloading of an aircraft. This model can predict the demand for baggage carts and loaders based on input data. Based on this prediction, the optimal number of equipment will be calculated. A timetable for the use of this equipment during the day will also be created. The ability to predict the required amount of the airport vehicles in advance could make the aircraft loading and unloading process more efficient. It would also allow better capacity planning of the ground handling system. In the first part of the thesis, the current state and procedures for ground handling were analysed. Then the method of creating mathematical models, based on the mathematical discipline of linear programming, was described. Based on this knowledge, a mathematical model was created to predict the demand for ground handling equipment and calculate its optimal number needed to handle all flights. This model was subsequently implemented in the created software, which allows to perform experiments with the proposed mathematical model. Operation data from Václav Havel Airport Prague were used to verify the correct functioning of the model. Finally, the results of the calculation in the context of real operation are discussed in the thesis.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/101747
View/Open
PLNY_TEXT (3.079Mb)
PRILOHA (401.8Kb)
PRILOHA (403.5Kb)
PRILOHA (177.4Kb)
PRILOHA (374.0Kb)
POSUDEK (151.8Kb)
POSUDEK (2.347Mb)
POSUDEK (1.673Mb)
Collections
  • Diplomové práce - 16121 [579]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV