ČVUT DSpace
  • Prohledat DSpace
  • English
  • Přihlásit se
  • English
  • English
Zobrazit záznam 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta elektrotechnická
  • katedra počítačové grafiky a interakce
  • Diplomové práce - 13139
  • Zobrazit záznam
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta elektrotechnická
  • katedra počítačové grafiky a interakce
  • Diplomové práce - 13139
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nové způsoby využití hmatových modulů pro osoby se zrakovým postižením

New applications of tactile modules for individuals with vision impairments

Typ dokumentu
diplomová práce
master thesis
Autor
Kryštof Woldřich
Vedoucí práce
Macík Miroslav
Oponent práce
Frajták Karel
Studijní obor
Interakce člověka s počítačem
Studijní program
Otevřená informatika
Instituce přidělující hodnost
katedra počítačové grafiky a interakce



Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznam
Abstrakt
Na Katedře počítačové grafiky a interakce na FEL ČVUT probíhá vývoj interaktivní hmatové modulární mapy interiérů. Tato diplomová práce představuje rozšíření pro nové účely, které je založené na stejné základní elektronické desce. Provedli jsme analýzu mnoha pomůcek, které lidé se zrakovým postižením používají. Nejprve jsme se zaměřili na pomůcky pro výuku a později na volno časové pomůcky a kompenzační nástroje. Analýza nám ukázala chybějící produkty mezi jednoduchými analogovými pomůckami a specializovanými elektronickými nástroji. Za použití iterativního návrhového procesu UCD jsme vytvořili rozšiřující desku nazvanou Braillův dvoj modul. Poslední iterace má skvělou hmatovou odezvu s dvěma plnýma Braillovo šesti body navrchu. Tento vhodně navržený modul nám umožňuje kombinovat výuku Braillova písma a pexeso, které pomáhá s procvičováním látky. Dále jsme připravili mnoho zábavných herních balíčků. Nejoblíbenější mezi účastníky experimentu byly známé české hlasy. Krom zmíněných, modul lze také použít k simulaci vysílačky pro nevidomé. Hlavní reakcí na interakci hmatem je převod textu na hlasovou syntézu, jejíž kvalita byla zásadní pro náš projekt. S lidmi spadajícími do naší cílové skupiny jsme provedli experiment použitelnosti. Začali jsme s podskupinou aktivních nevidomých dospělých. Výsledky byly velmi dobré a až na drobné vady jsme sbírali mnoho nápadů na nové funkce a vylepšení.
 
An interactive tactile modular map of an interior is being developed at the Department of Computer Graphics and Interaction at the CTU FEE. This thesis presents an extension beyond maps using the same baseboard electronics. We have analysed a broad range of aids that vision-impaired people use. At first, we focused on education, and later we moved to entertainment and life-enhancing tools. Based on our findings, we have seen a gap between simple physical tools and specialised electronic gadgets. Following the iterative design process of UCD, we have created an extension board called Double Braille Module. The latest iteration has excellent tactile feedback and two Braille six-dots on the top. This one well-crafted module lets us combine Braille education and a Memory game that helps with the practice. Furthermore, we prepared many more game data sets for the users. Participants' favourites were the Famous Czech voices. Lastly, this module is a talking signs system simulator. The primary response to a touch interaction is text to speech voice synthetisation, which quality was crucial for the project. We have conducted a usability experiment with members of the target groups. We started with part of vision-impaired active adults. Results are quite a success, and besides minor errors, we collected only future enhancements.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/101362
Zobrazit/otevřít
PLNY_TEXT (17.11Mb)
POSUDEK (104.8Kb)
POSUDEK (240.2Kb)
Kolekce
  • Diplomové práce - 13139 [428]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV
 

 

Užitečné odkazy

ČVUT v PrazeÚstřední knihovna ČVUTO digitální knihovně ČVUTInformační zdrojePodpora studiaPodpora publikování

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

Můj účet

Přihlásit se

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV