Preventivně výchovná činnost ve školní praxi
Preventive Educational Activities in a School Practice
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Jana Bednářová
Vedoucí práce
Kovaříková Miroslava
Oponent práce
Hřebík František
Studijní obor
Učitelství praktického vyučování a odborného výcvikuStudijní program
Specializace v pedagogiceInstituce přidělující hodnost
institut pedagogických a psychologických studiíPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Předkládaná bakalářská práce se věnuje problematice preventivně výchovné činnosti ve školní praxi. Jejím cílem je zhodnotit, jak jsou v současné době učitelé vybraných základních škol připravováni na vznik mimořádné události v oblasti požární ochrany. V případě, že budou v přípravě učitelů v dané oblasti odhaleny rezervy, klade si práce za cíl stanovit taková opatření, která by v praxi při vzniku mimořádné události v oblasti požární ochrany vedla k maximální možné míře ochrany všech účastníků. Na základě kvalitativního výzkumu jsem zjistila, že učitelé vybraných základních škol se na vznik požáru připravují tak, jak jim to ukládá zákon, není ale jisté, zda by učitelé dokázali při vzniku mimořádné události teoretické znalosti využít v praxi. Praktická příprava učitelů v problematice vzniku mimořádné události ve škole je nedostatečná. Jedním z faktorů, které by mohly učitelům pomoci zvládat průběh mimořádné události, je připravenost dětí. Žáci základních škol se připravují na vznik mimořádné události podle RVP ZV. Učivo zde však má nedostatečný rozsah a učitelé na něj ještě mají velmi málo prostoru. Praktická příprava žáků v oblasti požární ochrany je také nedostatečná. Navrhovaná opatření jsou: Zavedení testování znalostí učitelů z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, povinná účast učitelů a ředitelů základních škol na dalším vzdělávání v oblasti ochrany obyvatelstva, zavedení samostatného předmětu civilní ochrana RVP, povinná účast žáků základních škol na praktické přípravě v oblasti ochrany při vzniku mimořádných událostí, cvičná evakuace za přítomnosti příslušníků HZS ČR, realizace dalších cvičných evakuací za přítomnosti příslušníků HZS ČR a vyšší frekvence (dobrovolné) spolupráce s příslušníky HZS ČR a dalšími organizacemi v oblasti praktické přípravy učitelů a žáků na vznik mimořádné události. The submitted bachelor’s work is concerned with the issue of preventive educational activity in academic practice. It’s goal is to evaluate how the teachers of chosen primary schools are prepared for an extraordinary occurrence in the field of fire safety. If there are gaps discovered in the preparation of the teachers, the work attempts to come up with such measures, that would guarantee the biggest possible protection of all people involved in the extraordinary occurrence. The qualitative research has shown that the teachers of chosen primary schools are prepared in accordance with the law, it is unclear however, whether they would be able to use this knowledge in practice. The practical preparation of the teachers in the issue of an extraordinary occurrence in the field of fire safety in schools is insufficient. One of the factors which could help the teachers deal with the situation is the readiness of the children. Students of primary and secondary schools prepare for such occurrences according to RVP ZV. But the curriculum here doesn’t have sufficient extent and the teachers have very little time for it. The practical preparation of the students in the field of fire safety is also insufficient. The suggested measures are: introduction of testing the teachers on the knowledge of fire safety and protection of health at work, mandatory participation for teachers and principals of primary schools in further education in the field of protection of the population, introduction of a special subject focused on the civil protection RVP, mandatory attendance of the students of primary schools on practical preparation in the field of protection in the case of an extraordinary occurrence, fire drills in the presence of the members of HZS ČR and a higher frequency (voluntary) of cooperation with members of HZS ČR and other organizations linked to practical preparation of teachers and students for extraordinary occurrences.
Kolekce
- Bakalářské práce - 32151 [1278]