Zobrazit minimální záznam

Architectural and Artistic Spaces trough virtual Reality



dc.contributor.advisorFlorián Miloš
dc.contributor.authorMarkéta Gebrian
dc.date.accessioned2022-06-01T08:19:15Z
dc.date.available2022-06-01T08:19:15Z
dc.date.issued2022-05-26
dc.identifierKOS-1236945772705
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/100895
dc.description.abstractMoje práce zkoumá možné přístupy, možnosti, jak navrhovat VR Architekturu, tj. 3D prostor ve virtuální realitě v metaverzi. VR Architektura je nový pojem, který jsem zavedla, protože se týká architektury pouze pro virtuální využití v metaverzi, online 3 D internetu. VR Architektura není vizualizace projektu, který se bude stavět ve fyzickém světě. VR Architektura nepodléhá zákonitostem gravitace a statiky jako konstrukce v našem reálném světě. VR Architektura jsou umělecké a architektonické prostory, které lze zažít prostřednictvím virtuální reality v online metaverzi. Součástí mé dizertace jsou uvedeny základní pojmy, nové termíny. Dále pak je zde přehled historie vzniku počítačů, virtuální reality, představení metaverse Neos VR, sociální sítě ve virtuální realitě, téma avatarů. Technologií počítačů se virtuální realitou se zabývám proto, že je to již v blízké budoucnosti téma, které posune náš život od obrazovek počítačů, mobilů a tabletů do nového rozhraní, a to používání VR headsetů, VR obleků apod. Jak je vidět, za poslední rok 2021 vzniklo mnoho nových metaversí, projektů, kde se online dá setkávat v tělech avatarů a pracovat zde, vzdělávat se, hrát hry, nakupovat nebo relaxovat. Firma Facebook v srpnu 2021 ohlásila, že pracují na vývoji nové metaverze META, která je budoucností 3 D internetu ve virtuální realitě i rozšířené realitě. Odhaduje se, že bude trvat ještě deset až patnáct let, než se plně rozšíří používání metaverze mezi uživateli.Dotýkám se tématu elementů architektury ve fyzickém tak i virtuálním prostoru, protože VR elementy ve virtuálním prostředí vymezují prostor. Hledám souvislosti v práci architektů a umělců, kteří používají počítače pro navrhování a tvorbu dále se pak zaměřuji na architektonické projekty zabývající se utopií a fantaziemi. Utopie a fantazie architektů jsou snadno realizovatelné ve virtuální realitě v metaverzi. Mým cílem není kopírovat skutečnou, architekturu, města a prostředí ve fyzickém světě. Snažím se najít způsoby interpretace exitujících míst a vytvořit nové souvislosti ve virtuální realitě v metaverzi.V mé disertační práci je popsáno několik projektů, případových studií, a to Magic Flower, Cocoon Flower in the City, Interpretation of Casa Mila in Barcelona into Artistic and Architectural Space for Virtual Reality, Interpretation of Elevador Santa da Justa into Artistic and Architectural Space for Virtual Reality Meetings. První případové studie jsou blízké spíše uměleckým VR objektům, existují ve světech Neos VR. V případové studii z Barcelony a z Lisabonu se věnuji vždy jedné budově a jejímu okolí ve městě, kterou interpretuji a vytvářím nové struktury, VR Architekturu pro VR světy v Neos VR metaverzi.V poslední části mé dizertace najdete projekt z vlastního výzkumu na North Carolina State University, College of Design, Department of Art and Design v Raleigh, USA, kde jsem byla jako Fulbright Scholar na šestiměsíční stáži. Tento projekt je jiný tím, že jsem si osvojila postupy, jak navrhovat VR Architekturu. Metoda zůstává research by design, zaměřila jsem se na jednu budovu, Hunt Library a jde také o interpretaci této budovy. Inspirovala jsem se uměním, architekturou, interiérem, světlem v budově, nábytkem, barvami. Tvořila jsem testovací modely v Blendru a Rhinoceru, přemýšlela jsem o možnosti interaktivní VR Architektury, protože Hunt Library má část s roboty, kteří podávají knihy uživatelům knihovny.cze
dc.description.abstractMy research is looking for new interpretations of architecture in our digital era.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectVirtuální realitacze
dc.subjectarchitekturacze
dc.subjectdigitální architekturacze
dc.subjectmetaverzecze
dc.subject3D internetcze
dc.subjectvirtuální světcze
dc.subjectvirtuální prostředícze
dc.subjectvirtuální prostorcze
dc.subjectvirtuální realitacze
dc.subjectdigitální uměnícze
dc.subjectKyber a generativní uměnícze
dc.subjectVR Architectureeng
dc.subjectArchitectureeng
dc.subjectDigital Architectureeng
dc.subjectMetaverseeng
dc.subject3D interneteng
dc.subjectVirtual worldseng
dc.subjectVirtual environmentseng
dc.subjectVirtual spaceeng
dc.subjectVirtual realityeng
dc.subjectDigital arteng
dc.subjectCyber arteng
dc.subjectGenerative Artseng
dc.subjectNeos VReng
dc.titleArchitectural and Artistic Spaces trough virtual Realitycze
dc.titleArchitectural and Artistic Spaces trough virtual Realityeng
dc.typedisertační prácecze
dc.typedoctoral thesiseng
dc.contributor.refereeMItášová Monika
theses.degree.grantorústav modelového projektovánícze
theses.degree.programmeArchitektura a urbanismuscze


Soubory tohoto záznamu






Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam