Architectural and Artistic Spaces trough virtual Reality
Architectural and Artistic Spaces trough virtual Reality
Typ dokumentu
disertační prácedoctoral thesis
Autor
Markéta Gebrian
Vedoucí práce
Florián Miloš
Oponent práce
MItášová Monika
Studijní program
Architektura a urbanismusInstituce přidělující hodnost
ústav modelového projektováníPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Moje práce zkoumá možné přístupy, možnosti, jak navrhovat VR Architekturu, tj. 3D prostor ve virtuální realitě v metaverzi. VR Architektura je nový pojem, který jsem zavedla, protože se týká architektury pouze pro virtuální využití v metaverzi, online 3 D internetu. VR Architektura není vizualizace projektu, který se bude stavět ve fyzickém světě. VR Architektura nepodléhá zákonitostem gravitace a statiky jako konstrukce v našem reálném světě. VR Architektura jsou umělecké a architektonické prostory, které lze zažít prostřednictvím virtuální reality v online metaverzi. Součástí mé dizertace jsou uvedeny základní pojmy, nové termíny. Dále pak je zde přehled historie vzniku počítačů, virtuální reality, představení metaverse Neos VR, sociální sítě ve virtuální realitě, téma avatarů. Technologií počítačů se virtuální realitou se zabývám proto, že je to již v blízké budoucnosti téma, které posune náš život od obrazovek počítačů, mobilů a tabletů do nového rozhraní, a to používání VR headsetů, VR obleků apod. Jak je vidět, za poslední rok 2021 vzniklo mnoho nových metaversí, projektů, kde se online dá setkávat v tělech avatarů a pracovat zde, vzdělávat se, hrát hry, nakupovat nebo relaxovat. Firma Facebook v srpnu 2021 ohlásila, že pracují na vývoji nové metaverze META, která je budoucností 3 D internetu ve virtuální realitě i rozšířené realitě. Odhaduje se, že bude trvat ještě deset až patnáct let, než se plně rozšíří používání metaverze mezi uživateli.Dotýkám se tématu elementů architektury ve fyzickém tak i virtuálním prostoru, protože VR elementy ve virtuálním prostředí vymezují prostor. Hledám souvislosti v práci architektů a umělců, kteří používají počítače pro navrhování a tvorbu dále se pak zaměřuji na architektonické projekty zabývající se utopií a fantaziemi. Utopie a fantazie architektů jsou snadno realizovatelné ve virtuální realitě v metaverzi. Mým cílem není kopírovat skutečnou, architekturu, města a prostředí ve fyzickém světě. Snažím se najít způsoby interpretace exitujících míst a vytvořit nové souvislosti ve virtuální realitě v metaverzi.V mé disertační práci je popsáno několik projektů, případových studií, a to Magic Flower, Cocoon Flower in the City, Interpretation of Casa Mila in Barcelona into Artistic and Architectural Space for Virtual Reality, Interpretation of Elevador Santa da Justa into Artistic and Architectural Space for Virtual Reality Meetings. První případové studie jsou blízké spíše uměleckým VR objektům, existují ve světech Neos VR. V případové studii z Barcelony a z Lisabonu se věnuji vždy jedné budově a jejímu okolí ve městě, kterou interpretuji a vytvářím nové struktury, VR Architekturu pro VR světy v Neos VR metaverzi.V poslední části mé dizertace najdete projekt z vlastního výzkumu na North Carolina State University, College of Design, Department of Art and Design v Raleigh, USA, kde jsem byla jako Fulbright Scholar na šestiměsíční stáži. Tento projekt je jiný tím, že jsem si osvojila postupy, jak navrhovat VR Architekturu. Metoda zůstává research by design, zaměřila jsem se na jednu budovu, Hunt Library a jde také o interpretaci této budovy. Inspirovala jsem se uměním, architekturou, interiérem, světlem v budově, nábytkem, barvami. Tvořila jsem testovací modely v Blendru a Rhinoceru, přemýšlela jsem o možnosti interaktivní VR Architektury, protože Hunt Library má část s roboty, kteří podávají knihy uživatelům knihovny. My research is looking for new interpretations of architecture in our digital era.
Kolekce
- Disertační práce - 15000 [141]
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
VIRTUÁLNÍ AKADEMIE
Autor: Adam Novotník; Vedoucí práce: Florián Miloš; Oponent práce: Šimkovič Vlado
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2019-06-07)Virtuální realita jako médium zprostředkovávající obklopující prostorový vjem je novou oblastí tvorby prostoru, která nabízí velký potenciál. Jako každé nově se šířící médium, tak i virtuální realita v současnosti hledá ... -
Porovnání vlastností SW produktů pro lokální virtualizaci
Autor: Tyleček Viktor; Vedoucí práce: Šafránek Jaroslav; Oponent práce: Bemš Július
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-05-18)Tato bakalářská práce se zabývá programy určenými pro lokální virtualizaci a jejich vhodností pro různé potenciální uživatele. V úvodu je vysvětlen princip virtualizace a její využití. Další část se zabývá návrhem typických ... -
SET PRO ROZŠÍŘENOU REALITU
Autor: Zdeněk Flax; Vedoucí práce: Karel Marian; Oponent práce: Petrmichl Jan
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2021-06-04)Předmětem této práce je headset pro virtuální realitu pro použití v designu, architektuře a dalších rozvíjejících se profesích, které začínají využívat potenciálu virtuální reality. Hlavním cílem této práce je přizpůsobení ...