Zobrazit minimální záznam

Dynamic properties of drives of modern railway vehicles



dc.contributor.advisorKolář Josef
dc.contributor.authorTomáš Fridrichovský
dc.date.accessioned2022-03-04T13:19:12Z
dc.date.available2022-03-04T13:19:12Z
dc.date.issued2022-02-27
dc.identifierKOS-510270340205
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/99978
dc.description.abstractPohony moderních kolejových vozidel, zejména asynchronních lokomotiv, pracují se značnými výkony. Stále lepší regulace těchto pohonů umožňuje řídit velikost jejich hnacího momentu s ohledem na okolní podmínky a o to lépe využít adhezních možností hnacího vozidla. Díky tomu může jet kolejové vozidlo téměř po mezi adheze s využitím maximálních hnacích sil. Případná ztráta adheze pak způsobuje o to znatelnější „silové“ dopady na samotný pohon. Ty mohou způsobovat vyšší únavové namáhání vedoucímu ke zkrácení životnosti, případně jeho fatálnímu poškození. V současnosti se často zmiňují tzv. torzní oscilace hnacích dvojkolí, které dodatečně zatěžují samotné komponenty pohonu včetně lisovaných spojů, které mohou ztratit svou zaručenou funkčnost. Případy z uplynulých let a s tím spojená pozornost naznačují, že doposud spíše přehlížená oblast torzní dynamiky pohonu vozidla může mít významný vliv na spolehlivost vozidla a bezpečnost jeho provozu. V této práci je popsána problematika torzního kmitání, jeho analýza na simulačních modelech a snaha nalézt způsob, jak potlačit/omezit s tím spojené negativní vlivy. Závěr práce se věnuje možnosti ověření tohoto přístupu v praxi na zkušebním stavu v laboratořích Fakulty strojní.cze
dc.description.abstractDrives of modern railway vehicles, particularly asynchronous locomotives, operate with considerable power output. Permanently improving properties of drive control allow us precise motor torque setting. Thanks to this, the modern vehicles are allowed to drive close to its adhesion limits and to use their maximum tractive effort. But considering this, occasional loss of adhesion may cause significant impact for drive itself. This may lead to fatigue damage and decrease durability of the vehicle or lead to serious damage. Nowadays torsional oscillations of powered wheelsets are often mentioned. These oscillations cause additional stress to components of the drive including press-fitted joints that may lose its required properties. Recent causes from last years were source of huge attention from side of professional public and operators. This suggest that not so well known torsion oscillations may have serious influence to reliability of vehicles and their safety. This work describes issues related to torsional oscillations of powered wheelsets and analysis via simulation methods. Its aim is to find a way how to protect drive train of the vehicle. Last part of the work considers preparation of experiment on test rig in CTU laboratory on Faculty of mechanical engineering.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectkolejová vozidlacze
dc.subjectpohonycze
dc.subjectregulace pohonůcze
dc.subjectdvojkolícze
dc.subjecttorzní oscilacecze
dc.subjectrailway vehicleseng
dc.subjectdriveseng
dc.subjecttorque controleng
dc.subjectwheelseteng
dc.subjecttorsion oscillationseng
dc.titleDynamické vlastnosti pohonů moderních kolejových vozidelcze
dc.titleDynamic properties of drives of modern railway vehicleseng
dc.typedisertační prácecze
dc.typedoctoral thesiseng
dc.contributor.refereeKraus Václav
theses.degree.disciplineDopravní stroje a zařízenícze
theses.degree.grantorústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelcze
theses.degree.programmeStrojní inženýrstvícze


Soubory tohoto záznamu









Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam