ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Bachelor Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Topografické mapování elektrické aktivity mozku u řídících letového provozu

Topographic Mapping of Electrical Brain Activity in Air Traffic Controllers

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Aneta Skuhrová
Supervisor
Hanáková Lenka
Opponent
Oniščenko Boris
Field of study
Letecká doprava
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3
Institutions assigning rank
ústav letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Práce řídících letového provozu se obecně řadí mezi ty nejstresovější, proto je důležité se jimi, převážně kvůli bezpečnosti, zabývat, aby se předešlo selhání z hlediska lidského faktoru. Mezi nejčastěji používané metody měření pracovního zatížení se řadí i měření prostřednictvím elektroencefalografie. Předmětem této bakalářské práce je zjistit, zda se v mozku nacházejí specifické lokace mozkové aktivity u řídících letového provozu při vykonávání specifických úkonů a zda se objevuje specifický vzor chování mozkové aktivity. V první části práce jsou popsány studie, které se podobnou problematikou v oblasti letectví zaobíraly. Ve druhé části je popsána metodika vlastního experimentu. Experimentu se zúčastnilo 15 subjektů, jejichž úkol byl vykonávat cvičení na simulátoru. Během měření byly snímána jejich elektrická mozková aktivita pomocí EEG. Pro analýzu dat získaných v experimentu byl použit program Matlab, ve kterém byla data filtrována, zpracována spektrální analýzou a nakonec zobrazena metodou topografického mapování. U každého subjektu byly vyhodnoceny mozkové mapy celkem ze 4 situací. Provedenou analýzou byly objeveny lokace se zvýšenou aktivitou a následným porovnáním zjištěn i vzor chování u dvou stresových situací.
 
The work of Air Traffic Controllers is generally one of the most stressful, so it is important to examine them, mainly for safety reasons, in order to avoid an error in human factor. Among the most commonly used methods of workload measurement is the measuring by electroencephalography. The subject of this bachelor thesis is to find out whether there are specific locations of brain activity in the brain of Air Traffic Controllers when performing specific tasks and if there appears some specific behaviour pattern on brain activity. The first part of the thesis describes studies that dealt with similar problematics in the field of aviation. The second part describes the methodology of the own experiment. 15 subjects participated in the experiment. Their task was to perform the exercise on a simulator. During the measurement their electrical brain activity was measured with EEG. For the analysis of the data, that were obtained in the experiment, was used the Matlab program, where the data were filtered, processed by spectral analysis and finally processed by topographic mapping. For each subject, there were created 4 brain maps, one from each situation. The performed analysis revealed locations with increased activity and subsequent comparison also found a behaviour pattern in two stressful situations.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/97497
View/Open
PLNY_TEXT (1.044Mb)
POSUDEK (2.265Mb)
POSUDEK (1.295Mb)
Collections
  • Bakalářské práce - 16121 [554]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV