Nízkonákladový přístroj pro měření částic při periodických i silničních kontrolách
Low-cost particle filter integrity tester for periodic and roadside vehicle inspections
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Yash Patel
Vedoucí práce
Vojtíšek Michal
Oponent práce
Pechout Martin
Studijní obor
Advanced PowertrainsStudijní program
Master of Automotive EngineeringInstituce přidělující hodnost
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Cílem diplomové práce je navrhnout a postavit prototyp konceptu levného zařízení pro testování funkčnosti filtru pevných částic, zda je vozidlo vybaveno funkčním DPF nebo nefunkčním DPF. Počet dieselových motorů na silnicích se zvyšuje, dieselové motory v poslední době nesmírně zlepšují svou účinnost při snižování hmotnosti částic, ale nikoli při vyšší redukci počtu částic. Příslušné řídící orgány proto neustále vydávají řadu předpisů, které omezují množství výfukových částic produkovaných moderním vozidlem vybaveným vznětovým motorem za účelem ochrany lidského zdraví a životního prostředí. Aby výrobci automobilů dodržovali vyvíjející se předpisy, zavedli v automobilech systémy následné úpravy. Odstranění a nedovolená manipulace s těmito systémy následné úpravy je však běžnou praxí spotřebitelů, aby se vyhnuli dodatečným nákladům na údržbu Pro měření nadměrné emise výfukových částic byla navržena a vyrobena zkušební jednotka, která se skládá ze senzoru prachu SHARP a běžně dostupných komponent. Jednotka byla vyrobena a testována na třech různých vozidlech. Celkové náklady na nástroj jsou 40 EUR. Protože existují standardní nástroje, které jsou obvykle drahé a nejsou dostupné pro každého. Proto navržené levné zařízení může fungovat jako doplněk ke stávajícímu testování opacity kouře, kde toto zařízení může být použito jako primární vyhodnocovací zařízení a pokud jsou zapotřebí další vyšetření, pak může být vozidlo posláno na testování opacity kouře. Pro účely studie, jakmile bylo zařízení navrženo, které bylo vybaveno snímačem SHARP, byly prováděny určité experimenty za různých podmínek, jako je volnoběh, volnoběh akcelerátoru a volná akcelerace spolu s vysoce přesnými nástroji jako NanoMet3 a Engine Exhaust Particle Sizer (EEPS) . Kromě toho bylo provedeno srovnání mezi nástroji a byla analyzována opakovatelnost a mez detekce. Výsledek ukázal dobrou korelaci s vysoce přesným přístrojem při volné akceleraci a zrychleném volnoběhu. Nakonec bylo zjištěno, že navržené zařízení je schopné rozlišovat mezi fungujícím DPF a nepřítomným DPF. Konstrukci lze dále rozvíjet, aby bylo dosaženo lepších výsledků. The thesis study aims to design and build a prototype of a concept of a low-cost device to test the functionality of a diesel particle filter to whether the vehicle is equipped with a functional DPF or a non-functional DPF. The Number of diesel engines on road is increasing, the diesel engines in recent times are immensely improving their efficiency in reduction of particulate mass but a not higher reduction in particle numbers. Thus, the respective governing bodies are constantly putting out numerous regulations to limit the amount of exhaust particulate produced by a modern-day diesel engine-equipped vehicle to protect human health and the environment. To abide by the evolving regulations, car manufacturers have introduced after-treatment systems in cars. However, the removal and tampering of such after-treatment systems is a common practice by the consumers to avoid extra maintenance costs. To measure the excess emittance of exhaust particles, a proof-of-concept unit was designed and built, the unit consists of a SHARP dust sensor and commonly available components. The unit was fabricated and tested on three different vehicles. The total cost of the instrument is 40 euro. As the standards instruments exist which usually are expensive and are not accessible to everyone. Therefore, the designed low-cost device can act as a supplementary to existing smoke opacity testing where this device can be used as a primary evaluation device and if further examinations are needed then the vehicle can be sent to the smoke opacity testing. For the study purpose, once the device was designed which was equipped with a SHARP sensor, certain experiments were conducted under various conditions such as idle, accelerator idle, and free acceleration along with high precision instruments like NanoMet3 and Engine Exhaust Particle Sizer (EEPS). In addition, comparisons were made between the instruments, and repeatability and limit of detection were analyzed. The result showed a good correlation with the high precision instrument at free acceleration and accelerated idle. Finally, it was found that the designed device was capable of distinguishing between a working DPF and an absent DPF. The design can be further developed to attain better results.
Kolekce
- Diplomové práce - 12120 [451]
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Využití levných optických analyzátorů částic pro měření kvality vnitřního prostředí
Autor: Tomáš Cetlovský; Vedoucí práce: Vybíral Pavel; Oponent práce: Kučera Miroslav
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2024-06-20)Práce se věnuje znečišťujícím látkám ve vnitřním prostředí, blíže se zaměřuje na tuhé znečišťující látky a frakce částic PMx. Popisuje základní metody měření koncentrace tuhých částic a hodnotí využití levných optických ... -
Měření velikosti částic v průmyslových suspenzích
Autor: Marcalíková Lucie; Vedoucí práce: Jirout Tomáš; Oponent práce: Krátký Lukáš
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2016-06-13)Práce představuje různá technická řešení měření velikosti, počtu částic a koncentrace v průmyslových suspenzích. V závěrečné části se nachází návrh měření v reálném procesu a v laboratorním experimentu. -
Faktory ovlivňující jasnost značkovacích částic při měření metodou PIV
Autor: Kiss Matěj; Vedoucí práce: Hospodka Jakub; Oponent práce: Bartoš Ondřej
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2016-05-17)Particle Image Velocimetry (PIV) je jednou z velmi pokročilých metod analýzy proudění v aerodynamice. Zcela zásadní podmínkou kvalitních výsledků při měření touto metodou je použití správného druhu značkovacích částic. ...