Zobrazit minimální záznam

Application of sprayed fibre-reinforced concrete in the construction of underground buildings



dc.contributor.advisorVodička Jan
dc.contributor.authorJan Sochůrek
dc.date.accessioned2021-06-16T22:19:10Z
dc.date.available2021-06-16T22:19:10Z
dc.date.issued2021-06-17
dc.identifierKOS-923514196105
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/95341
dc.description.abstractStříkaný drátkobeton (vláknobeton) je technologie, která se uplatňuje v podzemním stavitelství při budování provizorních a definitivních obezdívek menších tunelových profilů, která dovoluje vynechat klasickou měkkou výztuž svařovanými sítěmi a nahradit jí stříkaným drátkobetonem, kde získaná vlákna z recyklovaných pneumatik uspoří velkou část ceny takového betonu za m3. První zařízení pro nástřik suchých betonových směsí bylo sestrojeno v roce 1907 v USA. Firma Cement-Gun Company si následně nechala patentovat anglický název „Gunite“ (stříkaná malta). Původně používaná směs se skládala z jemného kameniva a měla vysoký obsah cementu. V současné době užívaný název „stříkaný beton“ je obecně používán pro každou směs zahrnující cement a kamenivo, která je nanášena nástřikem. Původně bylo stříkání suchých směsí převládající technologií, avšak v poslední době stále více převažuje nástřik mokrou cestou. Ve stejném časovém období začalo také docházet k přechodu od manuálního způsobu nástřiku k automatickému stříkání pomocí manipulátorů. Od sedmdesátých let jsou také stále častěji přidávány do mokré směsi mikrosilika nebo vlákna. Dnes se provádí v celosvětovém měřítku přibližně 70 % všech stříkaných betonů technologií nástřiku mokrou cestou. V ČR začala být více využívána nová rakouská tunelovací metoda (dále jen NRTM) až po roce 1989, kdy v tuzemsku nastal značný rozmach výstavby podzemních staveb. Narůstající počet podzemních konstrukcí realizovaných pomocí NRTM přirozeně souvisel se značným nárůstem využití mokrého stříkaného betonu a jeho ceny při použití tržních výrobků drátků. Stříkané drátkobetony s vysokou pevností s využitím drátků získaných z recyklace starých pneumatik jsou předmětem výzkumu a řešení této doktorantské práce. Zejména bylo nutno nejdříve získat dostatečné množství recyklovaných pneumatik, ze kterých zbývá jen ocelová kostra, která je jinak původně výztuží v gumové hmotě pneumatik, zajišťuje jejich tuhost a odolnost proti nárazům a různým provozním stavům, které mohou vzniknout u provozu osobního automobilu. Kromě ocelových vláken se v pneumatice nacházejí i textilní vlákna, speciální pruhy pevné látky. Tato konstrukce je schována v gumové pneumatice. Zatím byly k dispozici pouze pneumatiky k osobním vozům a jsou různé velikosti a provedení desénu, jak letní tak zimní. Jedná se zásadně o odpadové pneumatiky, které byly již jako odpad získány společností EKAZ, s.r.o., která jako hlavní předmět podnikání má získávání gumy z pneumatik pomocí ozonového záření. Základní záměr výzkumu této práce je získání a využití vytěžených a délkově upravených vláken z těchto pneumatik.cze
dc.description.abstractTechnical infrastructure regeneration by means of installation of utilities in underground services ducts. Description of difficult conditions of urban area for location and construction of driven routes and cut and cover objects. Construction in the environment with concentrated services, buildings and municipal transport. Difficult geological and hydrogeological conditions (cohesionless soils). Application of fibre shotcrete in underground structures with fiber from recycling tyres.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectStříkaný vláknobetoncze
dc.subjectvyužití drátků z recyklovaných pneumatikcze
dc.subjectnáhrada měkké výztužecze
dc.subjectražený kolektorový profilcze
dc.subjectdělení a délková úprava ocelových drátkůcze
dc.subjectvyužití druhotné suroviny vysoko pevnostních vláken z pneumatikcze
dc.subjectSprayed fibre concreteeng
dc.subjectuse of wire from recycled tyreseng
dc.subjectsubstitution of soft reinforcementeng
dc.subjectembossed collector profileeng
dc.subjectcutting and length adjustment of steel wireseng
dc.subjectuse of secondary raw material of high strength fibres from tyreseng
dc.titleAplikace stříkaného vlákonobetonu v konstrukcích podzemních stavebcze
dc.titleApplication of sprayed fibre-reinforced concrete in the construction of underground buildingseng
dc.typedisertační prácecze
dc.typedoctoral thesiseng
dc.contributor.refereeBouška Petr
theses.degree.disciplineKonstrukce a dopravní stavbycze
theses.degree.grantorkatedra betonových a zděných konstrukcícze
theses.degree.programmeStavební inženýrstvícze


Soubory tohoto záznamu





Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam