Holistický pohled na personalizované větrání
Holistic View on the Personalized Ventilation
Typ dokumentu
disertační prácedoctoral thesis
Autor
Vojtěch Mazanec
Vedoucí práce
Kabele Karel
Oponent práce
Petráš Dušan
Studijní obor
Pozemní stavbyStudijní program
Stavební inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
katedra technických zařízení budovPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Práce se zabývá problematikou vývoje personalizovaného větrání založeném na holistické analýze současných systémů. Je rozdělena podle hlavních cílů na čtyři základní části. První část je zaměřena na vymezení personalizovaného větrání v jeho dnešních podobách, srovnání jeho výhod a limitů oproti aktuálně nejpoužívanějším systémům na základě současného stavu poznání a rešerši prototypů a aplikací. V druhé části je využito předchozí rešerše k vytvoření komplexního analytického nástroje k holistickému posouzení vlivů jednotlivých systémů personalizovaného větrání. Holistickým posouzením je myšlen pohled ze všech zásadních směrů, tedy ekonomického, technologického, provozního a vlivu na kvalitu vnitřního prostředí pracoviště. Třetí část se zabývá procesem vývoje nového zařízení pro pracoviště letového dispečera na základě skutečné poptávky. Pro proces vývoje byla zvolena metoda stage-gate (metoda výzkumných fází a hodnotících uzlů). První fází je analýza prostoru pracoviště letových dispečerů a vyhodnocení požadavků na systém personalizovaného větrání. Pro určení vhodného systému bylo použito předchozího analytického nástroje. Druhou fází je prvotní vývoj zařízení, který spoléhá z velké části na matematické modelování a prvotní měření jednotlivých komponent. Je zde ověřena vhodnost a použitelnost jednotlivých prvků a základní geometrie zařízení. Třetí fází je vývoj reálného prototypu, jeho měření a následná optimalizace. Ve čtvrté části je pak převedení prototypu na základě zpětné vazby od budoucího provozovatele do formy aplikovatelné v reálném provozu a přizpůsobení možnostem výroby a realizace. Poslední fází procesu je pak žádost o udělení ochrany duševního vlastnictví pomocí užitného vzoru. Čtvrtá část popisuje stručněji vývoj druhého typu zařízení, které je koncipováno více univerzálně a určeno pro provoz v běžných kancelářských provozech. Poslední část práce se zabývá diskuzí a možným dalším navázáním na poznatky zjištěné během analýzy a vývoje. The thesis is dealing with a development of personalized ventilation system based on the holistic analysis of contemporary devices. The thesis contains from four parts sorted by main goals. The first part is focused on definition of personalized ventilation in its contemporary forms, comparison of advantages and limits of personalized ventilation with currently used systems based on the current state of knowledge, and research of current prototypes and applications. The second part uses the previous research to create a complex a tool for holistic assessment of the effects of individual types of personalized ventilation systems. The holistic assessment means a view from all fundamental perspectives, i.e. economic, technological, and operational and impact on the internal environment of the workplace. The third part deals with the process of developing a new device for the air traffic controller workplace, based on the actual assignment. The stage-gate method (a method composed of research phases and decision nodes) was used for the development process. The first phase is the analysis of the space of the flight dispatchers' workplace and the evaluation of the requirements for the personalized ventilation system. A previous analysis tool was used to determine the appropriate system. The second phase is the initial development of the device, which relies heavily on mathematical modeling and initial measurement of individual components. The suitability and applicability of individual elements and the basic geometry of the device are verified. The third phase is the development of a real prototype, its measurement and subsequent optimization. In the fourth part, the transfer of the prototype to the form applicable in real operation and adaptation to production based on feedback from the future operator. The last stage of the process is then the application for the granting of intellectual property protection through a utility model. The last fourth part is composed of discussion and possible further continuation of the research which would follow the findings found during the analysis and development.
Kolekce
- Disertační práce - 11000 [526]