Webová aplikace pro analýzu spolehlivosti v letecké dopravě
Web application for reliability analysis within civil aviation domain
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Jakub Gruber
Vedoucí práce
Kostov Bogdan
Oponent práce
Lališ Andrej
Studijní obor
Softwarové inženýrstvíStudijní program
Otevřená informatikaInstituce přidělující hodnost
katedra počítačůPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Analýzy spolehlivosti jsou klíčovými složkami při hodnocení posouzení rizik během fáze návrhu v leteckém průmyslu. Analýza stromu poruch (FTA) a analýza poruchových režimů a efektů (FMEA) se běžně kombinují při analýze systému a vyhodnocování možných poruch. Kombinování metodik vyžaduje sjednocení struktury dat tak, aby byla použitelná pro všechny analytické metody zároveň. Existující aplikace poskytují nástroje samostatně, což vede k nekonzistenci dat, duplikátům a překlepům při migraci napříč aplikacemi. Tato práce si klade za cíl vytvořit rozšiřitelné řešení, které by poskytlo nástroje k provedení jedné z technik FTA a FMEA a přitom se spoléhalo na ontologický model použitelný pro obě techniky zároveň. Diplomová práce analyzuje existující řešení a ontologie a na základě těchto vstupů navrhuje nezbytné požadavky, které jsou ve spolupráci se zúčastněnými doménovými odborníky prioritizovány. Výsledné řešení implementuje aplikaci zaměřenou primárně na FTA, která nabízí definování partonomie systému, konstrukci FTA a automatický převod stromů do FMEA vzhledem k jednotnému ontologickému modelu. Aplikace je na závěr otestována doménovými odborníky na základě skutečných leteckých dat. Reliability analyses are key components in a risk assessment evaluation during the design phase in an aviation industry. Fault Tree Analysis (FTA) and Failure Modes and Effects Analysis (FMEA) are commonly combined together to review the system and to evaluate possible failures. The combination of methodologies requires a unified data usable for all the analyses. Existing applications provide the tools separately which introduces inconsistencies, duplicates and typos when the data are migrated across the applications. This thesis thus aims to create an extensible solution that would provide tools to perform one of FTA and FMEA techniques and yet rely on an ontological model usable for both. The thesis analyses existing solutions and ontologies and given these inputs proposes necessary requirements that are prioritized in cooperation with involved domain experts. The resulting solution implements an application focusing primarily on FTA which offers possibilities for system partonomy definition, FTA construction and an automatic conversion of the trees to FMEA tables given the unified ontological model. The application is finally reviewed by the domain experts on real aviation data.
Kolekce
- Diplomové práce - 13136 [833]