Aerodynamické charakteristiky flexibilních křídel
Aerodynamické charakteristiky flexibilních křídel
Typ dokumentu
disertační prácedoctoral thesis
Autor
Robert Kulhánek
Vedoucí práce
Pátek Zdeněk
Oponent práce
Šafařík Pavel
Studijní obor
Dopravní stroje a zařízeníStudijní program
Strojní inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav letadlové technikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato disertační práce se zabývá aerodynamikou flexibilních křídel, konkrétně padákových kluzáků. Padákové kluzáky se staly v posledních desetiletích oblíbeným sportovním létajícím zařízením nadšených aviatiků. Ačkoliv se tomuto sportu věnuje celosvětově kolem 100 000 pilotů, zůstává padákový kluzák z teoretického hlediska neprobádaným aparátem. Tato práce se zaměřuje na možnost modelování degradace aerodynamického výkonu způsobeného flexibilitou křídla pomocí moderních výpočetních metod. Dále popisuje letové experimenty, ze kterých byla tato degradace vyhodnocena. Numerický model byl velice zjednodušen, tudíž nedošlo k absolutní shodě teorie s experimentem. Nakonec byl vytvořen návrhový model, který respektuje základní konstrukční parametry kluzáku. Práce komplexně pojednává o aerodynamice padákového kluzáku a popisuje jednotlivé faktory mající zásadní vliv na výkon kluzáku. This dissertation deals with an aerodynamic of exible wings, speci_cally paragliders. Paragliders became the favorite tools of enthusiastic aviators in the last decades. While there are about 1000 000 pilots worldwide a theory behind paragliders is not still satisfactory discovered. The dissertation focuses on the possibility of modeling the degradation of wing aerodynamic performance due to its own exibility by means of modern computational methods. It describes ight test experiments carried out for the identification of the degradation. The Numerical model was very simplified thus absolute match between experimental and theoretical results was not found. At the end, the model for preliminary analysis was created. This model respects basic design parametrs of a glider. This thesis treats aerodynamics of paraglider in a complex manner and describes particular factors which affect significantly the performance of paraglider wings.
Kolekce
- Disertační práce - 12000 [297]