Indoorové testování letových charakteristik bezpilotního letadla Iris+
Indoor Flight Characteristic Testing of Iris+ Unmanned Aerial Vehicle
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Karel Hylmar
Vedoucí práce
Kušmírek Stanislav
Oponent práce
Regula Marek
Studijní obor
Letecká dopravaStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
V poslední letech zažívají bezpilotní letadla rapidní technologický rozvoj a předbíhají současná legislativní nařízení. Vznikla tak nová evropská nařízení upravující provoz bezpilotních letadel na základě letových charakteristik. Nová legislativa však doposud nedefinuje metodiku testování požadovaných parametrů. Tato práce věnuje pozornost možnosti indoorového dynamického testování kvadrokoptér. Klade si výzkumnou otázku možnosti experimentálního testování klopení kvadrokoptéry, jakožto jedné z dílčích letových charakteristik při manuálně pilotem řízených letech proti proudění vzduchu. Proud vzduchu byl generovaný pomocí ventilátoru s lamelovým regulátorem. Celkem byly vykonané tři experimentální lety o rychlostech proudění vzduchu v1=1,44 m/s, v2=2,39 m/s a v3=3,41 m/s. Úkolem pilota bylo udržet kvadrokoptéru pomocí kompenzačních pohybů v ose s ventilátorem. V průběhu manévru byly kompenzační pohyby kvadrokoptéry snímány za pomocí senzorického vybavení a optického MoCap systému Qualisys. Výstupní data, byla převedena do stejného formátu a zpracována pomocí Matlabu. Statistika zpracovaných hodnot poukazuje na vzájemnou lineární závislost mezi úhlem klopení a zrychlením. Tento koncept představuje možnou metodiku testování dílčího aspektu letové charakteristiky a poukazuje na další možné využití Nowadays, the unmanned aircraft´s technology has been accelerating and it is at the peak of the legislative regulations. This was the reason for developing new rules in Europe about the regulation and operations of unmanned aircraft´s. Nonetheless, it still does not allow different testing of unmanned aircraft´s due to the required specifications. Nevertheless, this could give a possibility for indoor progressive testing of quadcopters. Moreover, it questions the hypothetical query for possible preliminary testing of quadcopter tilt as manually piloted flight against the direction of the airflow. The airflow was created by a ventilator with a vane regulator. In total there were three experimental flights where the pilot’s assignment was to keep the drone with a balance to the fan. There were used sensor equipment and the Qualisys optical MoCap during the movements of the drone. Moreover, the output data was used in Matlab and converted to its format. The result of the statistics showed that there was a linear relationship between the tilt angle and the acceleration. This approach showed that it could be used in the partial aspect of flight characteristics and also in different ways.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [683]