Hodnocení závislosti psychofyziologické kondice pilotů na typu manévru
Assessment of Pilots? Psychophysiological Condition Dependence to Maneuver Type
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Sofiia Pankova
Vedoucí práce
Socha Vladimír
Oponent práce
Hadáčková Lucie
Studijní obor
Letecká dopravaStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Zkoumání psychofyziologického stavu (stresu) u leteckého personálu je neoddělitelnou součásti pro zajištění bezpečnosti v oblasti letecké dopravy. Na základě různých studií vyplývá, že hodnocení stresu pomocí biosignálů, zejména signálu srdeční aktivity se používá nejčastěji. Jeho zpracovaní v současné době je možné v časové, frekvenční a časově - frekvenční doméně. Tepová frekvence (HR) a variabilita srdeční frekvenci (HRV) jsou dva základní parametry EKG, které se obecně berou v úvahu ve studiích zaměřených na vztah mezi kardiovaskulární aktivitou a kognitivními schopnostmi.V této práci byli prozkoumány studie, které především zaměřené na metody analýzy HRV. Následně byli vybrány několik metod pro zpracovaní tepové frekvenci a získány parametry, prostřednictvím kterých proběhlo posouzení mentální zátěži u pilotů ve výcviku. Výsledky ukázaly, že chybovost manévrování byla větší při zvýšené psychické zátěže a jako náročnější manévr se předpokládá horizontální zatáčka o 360°. Získané poznatky a prezentovaný koncept by mohli být využité pro další studium. Research of the psychophysiological states (stress) of aviation crew is an integral aspect for ensuring safety in the field of aviation. Based on the various studies the assessment of stress using biosignals, especially the signal of the cardiac activity is used most often commonly. Its processing is currently possible in time, frequency and time-frequency domains. Heart rate (HR) and heart rate variability (HRV) are two basic parameters of the ECG that are generally considered in studies focusing on the relationship between cardiovascular activity and cognitive abilities. In this work, several studies were examined, which mainly focused on HRV analysis methods. Subsequently, some methods were selected for heart rate processing and obtained parameters were used for assess of the mental load of pilots in training. The results showed that the error rate of manoeuvring was higher with the increased level of mental load and the horizontal turn of 360 degrees was assumed as a more demanding manoeuvre. The obtained knowledges and the presented concept could be used for further study.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [683]