Měření aerodynamických parametrů leteckých vrtulí
The Measurement of Air Propellers Aerodynamic Parametres
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Jan Mixa
Vedoucí práce
Schmirler Michal
Oponent práce
Prokop Petr
Studijní obor
Aplikovaná mechanikaStudijní program
Strojní inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav mechaniky tekutin a termodynamikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
V této práci bylo navrženo laboratorní zařízení určené k měření statických charakteristik leteckých vrtulí, včetně návrhu senzorického vybavení a návrhu řídícího a vyhodnocovacího softwaru. Následně byly změřeny statické charakteristiky dvojice různých vrtulí. a to jak pro každou zvlášť, tak i pro jejich kombinaci v koaxiální protiběžné konfiguraci. Tyto charakteristiky byly porovnány s návrhovými charakteristikami vycházejícími z 3D panelové metody, čímž byla stanovena přesnost návrhu. V poslední části byly obě testované vrtule osazeny do letounu, jemuž jsou určené a byly opět proměřeny statické charakteristiky. Ty byly následně porovnány s charakteristikami naměřenými s vrtulemi ve volném prostoru a byl vyhodnocen vliv konstrukce letounu. The main point of this thesis was design of a laboratory device for mesasuring static thrust propeller characteristics, including design of measuring equipment and software. Thereafter static thrust characteristics of two propellers were measured. Propellers were measured separately and in coaxial contra-rotating configuration. Measured data were compared with theoretically calculated data based on the 3D panel method to set precision of this method. In the last part of this thesis both measured propellers were installed in the aircraft wich are designed for. Thereafter all static thrust characteristics were measured again and result was compared to single-state static thrust characteristics measured before. Finally the effect of aircraft body was evaluated.