VESELÝ, J., P. PÁNEK, and L. VÉBR. Termomechanický model CB vozovky ve fázi tuhnutí a tvrdnutí betonu. Silniční obzor. 2019, 80(12), 333-337. ISSN 0322-7154.
Článek je zaměřen na problematiku analýzy cementobetonových vozovek pomocí metody konečných prvků (MKP). Konkrétně se zabývá analýzou teplot v počátečních fázích tvrdnutí. Vysoké teploty od hydratace i klimatických podmínek v rané fázi tvrdnutí betonu spolupůsobí a mohou iniciovat vznik sítě mikrotrhlin na povrchu cementobetonové (CB) desky. Výsledné průběhy teplot (od hydratace i klimatu) je teoreticky možné pozitivně ovlivnit stanovením počátku betonáže tak, aby se maximální teploty nesetkaly ve stejném čase. Z praktického hlediska je ale reálnější využití zpomalovačů tuhnutí. Další možností je snižování hydratačního tepla změnou složení betonové směsi (množství cementu, druh cementu, využití alternativních pojiv). Zohlednění materiálového složení CB a teplotních průběhů během pokládky zpřesní predikci životnosti CB krytu.
Termomechanický model CB vozovky ve fázi tuhnutí a tvrdnutí betonu
cze
dc.title.alternative
Termomechanical model of concrete pavements in hardening phasis
eng
dc.type
článek v časopise
cze
dc.type
journal article
eng
dc.relation.projectid
info:eu-repo/grantAgreement/Technology Agency of the Czech Republic/TE/TE01020168/CZ/Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI)/CESTI
dc.rights.access
openAccess
dc.type.status
Peer-reviewed
dc.type.version
publishedVersion
dc.description.abstract-translated
This paper is focused on the analysis of concrete pavements using finite element method (FEM). Specifically, it deals with the analysis of temperatures in the initial phases of hardening. High temperatures from hydration and climatic conditions in the early phase of concrete hardening co-operate and may initiate the formation of a network of micro-cracks on the surface of the concrete slab. The resulting temperatures (from hydration and climate) can theoretically be positively influenced by determining the start of concreting so that the maximum temperatures do not meet at the same time. However, from a practical point of view, the use of retarders is more realistic. Another possibility is to reduce the hydration heat by changing the composition of the concrete mixture (amount of cement, type of cement, use of alternative binders). Based on the knowledge of the material composition of the concrete and the specific temperature behaviour during the concrete laying, it will be possible to predict the durability of concrete pavement.