ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Automotive, Combustion Engine and Railway
  • Master Theses - 12120
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Mechanical Engineering
  • Department of Automotive, Combustion Engine and Railway
  • Master Theses - 12120
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Měření okamžité teploty pístu

Crank angle resolved piston temperature measurement

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Neelavara Prathik
Supervisor
Emrich Miloslav
Opponent
Tomiška Luboš
Field of study
Advanced Powertrains
Study program
Master of Automotive Engineering
Institutions assigning rank
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel
Defended
2018-09-11



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Během této výzkuymné práce bylo úspěšně provedeno měření teploty pístu pomocí mikrovlnného telemetrického systému v laboratoři motoru Scania CV AB. V čase zpřísňujících se emisních předpisů a příchodu technologie elektrických vozidel se vědci snaží o vyšší účinnost a výkon z motorů s vnitřním spalováním. Písty jsou srdcem motoru a jsou stále pod vysokým tepelným a mechanickým zatížením. Informace o teplotě pístu jsou důležité při diskusi o přenosu tepla a spalování. Součástí studie jsou krátké diskuse o různých technikách měření teploty pístu a jejich srovnání na různých významných parametrech. Výhody a nevýhody různých měřicích metod jsou detailně uvedeny. Je vysvětlen vliv různých parametrů motoru na teplotu pístu. Studie budoucí možnosti měření teploty povrchu pístu s teplotně citlivými barvami, jejich výhody a nevýhody jsou diskutovány. Důkladná studie různých zařízení pro měření teploty pístů v inventáři společnosti Scania se provádí a porovnává na základě technické specifikace. Byly navrženy podrobné plány měření a byl proveden systém měření teploty pístu na zkušebním motoru s jedním válcem. Je vysvětlen postup pro získání přesných údajů o teplotě pístu. Získané výsledky byly vyhodnoceny tak, aby bylo pochopeno chování pístu při různých podmínkách. Byla dosažena značná shoda mezi teoretických výsledků předpokládaných na základě studie literatury a údajů z měření. Korelace teplot pístů s parametry motoru, jako je zatížení, rychlost, teplota oleje a tlak sání, jsou podrobně popsány. Teploty na povrchu pístu se značně mění v závislosti na podmínkách.
 
During the course of this research work, piston temperature measurements were successfully conducted using a microwave telemetry system at Scania CV AB engine laboratory. In the age of increasing emission regulations and advent of electric vehicle technology, researchers are striving for better efficiency and power output from the internal combustion engines. Pistons are the heart of engine and are constantly under high thermal and mechanical loads. Information regarding the piston temperature are vital when discussing heat transfer and combustion phenomenon. As part of the study, brief discussions about the various piston temperature measurement techniques and their comparison on various significant parameters are made. Advantages and drawbacks of different measurement methods are listed in detail. Effect of various engine parameters on the piston temperature are explained. Study into the future possibility of piston surface temperature measurement with temperature sensitive paints, their advantages and downsides are discussed. Thorough study of various piston temperature measurement equipment's in Scania's inventory are done and they are compared based on technical specification. Detailed measurement plan was devised and piston temperature measurement system was setup on a single cylinder test engine. Procedure to obtain the accurate piston temperature data is explained. The results obtained were evaluated to understand the piston behaviour towards varying engine conditions. Decent agreement between the hypothesis planned from the literature study and measurement data was obtained. The correlation of piston temperatures with engine parameters like load, speed, oil temperature and intake pressure are described in detail. Fascinating temperature variation over piston surface is explained.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/80831
View/Open
PLNY_TEXT (3.344Mb)
POSUDEK (647.4Kb)
POSUDEK (106.2Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 12120 [364]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV