ČVUT DSpace
  • Prohledat DSpace
  • English
  • Přihlásit se
  • English
  • English
Zobrazit záznam 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav letecké dopravy
  • Bakalářské práce - 16121
  • Zobrazit záznam
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav letecké dopravy
  • Bakalářské práce - 16121
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Návrh indikátorů bezpečnosti pro leteckého dopravce s využitím modelu STAMP

Safety Performance Indicators Proposal for an Airline Based on the STAMP Model

Typ dokumentu
bakalářská práce
bachelor thesis
Autor
Jakub Furgaľák
Vedoucí práce
Šudoma Marek
Oponent práce
Matějková Barbora
Studijní program
Profesionální pilot
Instituce přidělující hodnost
katedra letecké dopravy
Obhájeno
2025-09-12



Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznam
Abstrakt
V současné době je kladen velký důraz na provozní bezpečnost leteckých společností. Dopravci proto hledají efektivní způsoby, jak udržet vysokou úroveň provozní bezpečnosti. Jedním z nástrojů pro monitorování této úrovně jsou indikátory bezpečnosti. Při jejich tvorbě však dopravci narážejí na řadu limitací. Ve výsledku indikátory bývají často nekonzistentní a nepokrývají celý provoz dopravce. Je nalezeno několik těchto limitací a tato práce se snaží přispět k jejich částečnému odstranění. Cílem této práce je vytvořit ucelenou sadu indikátorů bezpečnosti pro provoz konkrétního mezinárodního leteckého dopravce. K tomuto účelu byl využitý model Systems Theoretic Accident Model and Processes (STAMP) a z něj vycházející Systems Theoretic Process Analysis (STPA). Došlo k navázání na výsledky a postup uvedený v jiných odborných pracích. Tento postup byl dále doplněn o další vlastní kroky. Výsledkem je konzistentní sada indikátorů bezpečnosti, která obsahuje jak proaktivní, tak i reaktivní indikátory pokrývající vzletovou fázi letu. Validace výsledků proběhla ve spolupráci s pracovníkem bezpečnostního oddělení zmíněného leteckého dopravce. V závěru dochází ke shrnutí klíčových poznatků, které tato práce přinesla.
 
Currently, significant emphasis is placed on the on the safety of operations of airline companies. As a result, air carriers are seeking effective methods to maintain a high level of operational safety. One of the key tools used for monitoring and evaluating this level are safety performance indicators. However, during the development of these indicators, operators encounter various limitations. Consequently, the resulting indicators are often inconsistent and do not cover the entire scope of operations. This thesis identifies several of these limitations and aims to contribute to their partial mitigation. The main objective of this thesis is to develop a comprehensive set of safety performance indicators tailored to the operations of a specific international airline. For this purpose, the STAMP model and the STPA analysis were used. The approach builds on findings and methodologies presented in previous academic studies and is further expanded with new steps. The result is a consistent set of safety performance indicators including both proactive and reactive, specifically focused on the take-off phase of flight. The proposed indicators were validated in cooperation with a safety department representative of the aforementioned air carrier. The conclusion summarizes the key insights and contributions brought by this thesis.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/126731
Kolekce
  • Bakalářské práce - 16121 [749]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV
 

 

Užitečné odkazy

ČVUT v PrazeÚstřední knihovna ČVUTO digitální knihovně ČVUTInformační zdrojePodpora studiaPodpora publikování

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

Můj účet

Přihlásit se

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV