Ztráty v převodovce vozu Formula Student
Optimisation of the planetary gearbox design for the Formula Student car
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Vladan Pikl
Vedoucí práce
Kaněra Jaroslav
Oponent práce
Miláček Ondřej
Studijní obor
Motorová vozidlaStudijní program
Dopravní a transportní technikaInstituce přidělující hodnost
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelObhájeno
2025-09-02Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato diplomová práce se zabývá analýzou energetických ztrát v převodovém ústrojí závodního vozu Formula Student. Jsou zde představeny jednotlivé zdroje ztrát a současné přístupy k jejich kvantifikaci. Pomocí softwaru KISSsoft byl vytvořen simulační model stávající převodovky vozu, který umožňuje její detailní analýzu a výpočet ztrát v závislosti na provozním režimu vozidla. Práce dále představuje běžně používané metody měření účinnosti převodovek. Na základě získaných poznatků bylo navrženo měřicí zařízení pro testování a vyhodnocování převodového ústrojí v nadcházejících sezónách. Pro ověření výpočetního modelu bylo provedeno měření ztrát na válcovém dynamometru. V závěru práce jsou představena řešení vedoucí ke snížení energetických ztrát převodovky. This thesis focuses on the analysis of energy losses in the drivetrain of a Formula Student race car. It introduces the various sources of loss and presents current approaches to their quantification. Using KISSsoft software, a simulation model of the cars existing gearbox was developed, enabling detailed analysis and calculation of losses depending on the vehicles operating conditions. Furthermore, it introduces methods commonly used to measure the efficiency of transmission systems. Based on the gathered insights, a testing apparatus was designed for evaluating the drivetrain in upcoming seasons. To validate the computational model, loss measurements were conducted using a chassis dynamometer. In the final section, the thesis proposes technical modifications aimed at reducing energy losses in the gearbox.
Kolekce
- Diplomové práce - 12120 [476]