Zobrazit minimální záznam

Nuclear reactor fuel cycle design for spacecraft electric propulsion



dc.contributor.advisorFrýbort Jan
dc.contributor.authorJosef Sabol
dc.date.accessioned2025-01-23T23:51:48Z
dc.date.available2025-01-23T23:51:48Z
dc.date.issued2025-01-23
dc.identifierKOS-1244050627205
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/120382
dc.description.abstractVesmírné technologie přinesly v posledních letech lidstvu průlomové úspěchy, ať už jde o průzkum Sluneční soustavy či o přípravy lidské posádky pro návrat na Měsíc a následně na Mars, nicméně na druhou stranu vyžadují řešení mnohých výzev, jako je kosmické záření či překonávání velkých vzdáleností. Klíčem k úspěchu mohou být pokročilé pohonné systémy, například jaderný elektrický pohon, který díky dlouhodobému provozu umožňuje efektivnější cestování do vzdálených oblastí Sluneční soustavy. Tato práce se zabývá návrhem palivového cyklu vesmírného reaktoru a systémů pro kompenzaci reaktivity a bezpečného odstavení, včetně jejich vlivu na provozní parametry. Zkoumány budou tři úrovně obohacení paliva (LEU, HALEU, HEU) v rychlém i tepelném spektru, se zaměřením na vysokoteplotní mikroreaktor o výkonu 10 MW s plánovanou dobou provozu 10 let. Bylo zjištěno, že pro HALEU i HEU konfigurace lze ke kompenzaci reaktivity využít regulační bubny umístěné v radiálním reflektoru, zatímco pro bezpečné odstavení postačí systém bezpečnostních tyčí. Heterogenitu reaktoru lze popsat pomocí migrační plochy, která udává průměrnou vzdálenost mezi vznikem a zánikem neutronu. Pokud je reaktor malý a migrační plocha velká, systém se chová více homogenně, což umožňuje řídit reaktivitu v celé aktivní zóně za pomoci bubnů v reflektoru. Naopak v případě LEU konfigurace byla z důvodu větší heterogenity bubnová regulace nedostatečná a bylo nutné uvažovat tyčovou regulaci, při které jsou tyče zasouvány rovnoměrně do celé aktivní zóny a neregulují pouze její periferii.cze
dc.description.abstractSpace technology has brought huge breakthroughs to humanity last years, whether it is the exploration of the Solar System or the preparation of human mission for a return to the Moon and then to Mars, but on the other hand it requires solving many challenges such as cosmic radiation or overcoming long distances. Advanced propulsion systems, such as nuclear electric propulsion, may be the key to success, enabling more efficient travels to remote regions of the Solar System due long-term operation. This thesis focuses to the design of the space reactor fuel cycle and systems for reactivity compensation and safe shutdown, including their impact on operational parameters. Three levels of fuel enrichment (LEU, HALEU, HEU) in both the fast and thermal spectrum will be investigated, with a focus on a high temperature microreactor with a power of 10 MW and with a planned 10 year operation. It was found that for HALEU and HEU configurations, control drums located in the radial reflector can be used for reactivity compensation, while a safety rod system is sufficient for safe shutdown. The heterogeneity of the reactor can be described by the migration area, which gives the average distance between neutron production and destruction. If the reactor is small and the migration area is large, the system behaves more homogeneously, which allows the reactivity to be controlled throughout the core by means of drums in the reflector. On the other hand, in the case of the LEU configuration, control drums were insufficient due to the larger heterogeneity and it was necessary to consider control rods, which are inserted uniformly throughout the core and do not control only its periphery.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectjaderný reaktorcze
dc.subjectjaderný palivový cykluscze
dc.subjectdlouhodobá kompenzace reaktivitycze
dc.subjectvesmírcze
dc.subjectSerpent 2cze
dc.subjectNuclear Reactoreng
dc.subjectNuclear Fuel Cycleeng
dc.subjectLong-Term Reactivity Compensationeng
dc.subjectSpaceeng
dc.subjectSerpent 2eng
dc.titleNávrh palivového cyklu jaderného reaktoru pro elektrický vesmírný pohoncze
dc.titleNuclear reactor fuel cycle design for spacecraft electric propulsioneng
dc.typediplomová prácecze
dc.typemaster thesiseng
dc.contributor.refereeZávorka Jiří
theses.degree.disciplineJaderné reaktorycze
theses.degree.grantorkatedra jaderných reaktorůcze
theses.degree.programmeJaderné inženýrstvícze


Soubory tohoto záznamu




Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam